De Valleilijn - de treinverbinding tussen Amersfoort en Ede-Wageningen - krijgt een flinke make-over. Eind 2023 ging de concessie over van Connexxion naar Keolis. De treinverbinding, die ook wel de ‘kippenlijn’ genoemd wordt, verzorgt Keolis onder de merknaam RRReis. Michiel Meurs van designbureau FromAtoB Public Design vertelt over de gemaakte keuzes.
Nieuwe look voor Valleilijn

Foto: FromAtoB
“De ‘kippenlijn’ loopt door de Gelderse vallei en is in 2023 opnieuw aanbesteed. Die aanbesteding heeft Keolis gewonnen. Keolis had ons al in 2022 benaderd om te helpen met een redesign. Volgens de uitvraag moest het materiaal namelijk sowieso gerenoveerd worden en daar hebben wij vanuit onze uitgebreide ov-expertise bij geholpen. We zijn daar nog steeds druk mee bezig.”
Unieke treinen
Het gaat om bijzondere treinen, aldus Meurs. “Op de lijn rijden zeven treinen, twee van het Flirt-type gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler Rail, een type dat ook op andere lijnen door o.a. Keolis, NS en Arriva wordt ingezet. De overige vijf betreffen Protos-treinstellen, gebouwd door Fahrzeugtechnick Dessau.” Dit voormalige DDR-bedrijf was sinds 2006 in Russische handen, ging in 2008 over in Roemeense handen en is sinds 2016 failliet. Connexxion – en nu dus Keolis – was de enige afnemer van de Protos-treinen. “Dat zorgt wel voor een extra uitdaging, want niet alleen nemen ze bij de fabrikant de telefoon niet meer op, de treinen zijn ook erg slecht gedocumenteerd. We hebben geen complete tekeningen van de treinen. De vijf Protos-treinen op de Valleilijn zijn de enige exemplaren van het Protos-type.”
Toilet in de trein
In de Flirt-treinen zit wel een toilet, maar in de Protos-treinen niet. “Dat was in ons plan dan ook één van de eerste dingen die we opperden, om toiletten toe te voegen aan de Protos”, vertelt Meurs. “Maar in de aanbesteding was het uitgangspunt dat er geen toilet in de Protos zou komen. Maar de gunning was nog niet rond of dat idee kantelde. Dus toen kwam er vanuit de provincie Gelderland de opdracht om toch toiletten in de Protos-stellen te realiseren. Dat veranderde wel de hele planning, want zo eenvoudig is dat niet. Het gaat om hele complexe systemen en je moet ook een leverancier vinden van die systemen. Er is dermate veel tijd mee gemoeid dat het hele renovatieplan ongeveer een jaar vertraging opgelopen heeft. Nu zijn we, als alles gaat naar verwachting, voor 2027 klaar.”
Vervangend materieel
Tijdens de renovatie wordt er telkens één trein tegelijkertijd volledig onder handen genomen. “Dat heeft geen invloed op de dienstregeling”, vertelt Meurs, “want we hebben een vervangende trein gevonden. Dat is overigens niet zo eenvoudig, want je trekt niet zomaar ergens een trein vandaan, maar Stichting 2454 CREW stelde een ‘materieel 64’ - beter bekend als een klassieke ‘apekop’-trein, met bolle neus, beschikbaar. Die is omgestickerd in de kleuren van de oude Valleilijn, lichtblauw en wit, met de mededeling ‘Valleilijn wordt RRReis’. Dankzij deze trein hebben we voldoende capaciteit om de normale dienstregeling te blijven rijden tijdens bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden.”
Vernieuwing
De treinen – zowel de Flirts als de Protos’ – krijgen een nieuw uiterlijk in de kenmerkende RRReis-kleuren, maar natuurlijk krijgt vooral ook het interieur een flinke upgrade. “Het kleurgebruik is veel lichter, met herkenbare kleuren. Zo gebruiken we blauw in de tweede klasse, krijgen de nieuwe klapstoelen en de nieuwe loungebanken een mooie groene kleur en gebruiken we een combinatie van antraciet en paars in de eerste klasse. De trein is meer ingericht om mensen zich door de trein te laten verspreiden, zodat reizigers niet op de balkonnetjes blijven hangen.”
Ook een leuke noviteit op dat vlak zijn de led-lijnen in de trein. “Die zijn normaal gesproken wit, maar bij stops bij stations kunnen ze ook groen kleuren. Door middel van slimme camera’s weten we namelijk waar er wel en geen zitplek is. Zo hoeven mensen minder te zoeken. Ook aan de buitenkant van de trein is straks op de displays te zien hoe druk het is. Dat moet zorgen voor een betere verdeling van reizigers over de trein.”
De treinen worden ook voorzien van servicezuilen, die duidelijk herkenbaar in de trein aanwezig zijn. De zuilen bevatten een brandblusser, een blusdeken, een AED en communicatiemogelijkheden met de klantenservice. Daarnaast komen er ‘USB-bars’, waar je je telefoon kunt opladen en comfortabel kunt staan.
In eigen beheer
De renovatie van de treinen doet Keolis zelf. “Dat is een dappere keuze maar biedt ook veel voordelen, zoals korte lijntjes en flexibiliteit die je niet hebt als je afhankelijk bent van een fabrikant. Nou moest het ook wel op deze manier, aangezien de bouwer van de Protos er niet meer is. We kunnen nu adequaat en flexibel op onverwachte zaken inspelen.”
Meer artikelen met dit thema
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
28 mrt om 14:54 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
NS-dienstregeling 2026: eerdere en latere treinen, meer treinen richting Zeeland
11 feb om 10:55 uurNS heeft een adviesaanvraag gedaan bij het Locov voor de dienstregeling 2026. Hoofdpunten: Zeeland en Noord-…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…