Voorkom dat vakkennis wegsijpelt

Voorkom dat vakkennis wegsijpelt

Op het (vermeende) gebrek aan vakkennis in de ov-sector is veel kritiek te horen. Onterecht gemopper, of een daadwerkelijk probleem? OV-Magazine maakt een rondje langs de velden. 

Het lastige is dat de begrippen als ‘vakkennis’ en ‘vakbekwaamheid’ moeilijk zijn te definiëren. “Vervoerders en overheden moeten de basiskennis zélf in huis hebben.”

Enkele opzienbarende missers wijzen onmiskenbaar op tekortkomingen. Neem de totstandkoming van de HSL-Zuid, die zodanige ontwerpfouten bevat dat het oplossen ervan volgens ProRail en NS minstens 600 miljoen euro gaat kosten. Staatssecretaris Van Veldhoven stelt vooralsnog slechts een tiende van dat bedrag beschikbaar. Oud-Rovervoorzitter Arriën Kruyt: “De HSL is aangelegd door een privaat consortium dat niet verantwoordelijk was voor de treinenloop. Je kijkt je ogen uit: een wisseling van stroomsoort op een helling, een plotselinge overgang van het ene seinsysteem op het andere, waardoor machinisten in paniek een noodremming inzetten. De machinisten moeten met hun vakkennis de blunders van de bouwers compenseren.”

Kan het falen van de HSL-Zuid nog worden toegeschreven aan de ‘buitenstaanders’ van Infraspeed, bij de modernisering van de spoorlijn Zwolle–Kampen is het ProRail zelf die in de fout gaat. De beloofde snelheid van 140 km/uur is niet haalbaar en de nieuwe bovenleidingmasten moesten met allerlei

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook