In de zoektocht naar een nieuwe topman is Transdev Nederland uitgekomen bij... Pier Eringa, de huidige CEO van ProRail.
ProRail-topman stapt over naar Transdev
Eind maart werd juist bekend dat Eringa nog een termijn bij ProRail zou blijven om de transitie tot zbo te leiden, die in 2021 voltooid moet zijn. “Maar hij heeft altijd gezegd dat hij voor 1 januari 2021 zou vertrekken”, laat ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom weten. Vanaf die datum valt de spoorbeheerder namelijk onder het regime van IenW.
Transdev was sinds het vertrek van Schmeink op zoek naar een nieuw boegbeeld, laat woordvoerder Laura Steur weten. “Wij hadden een vacature openstaan en Pier had aangegeven daar niet te willen aanblijven. Hij is een uitgesproken persoonlijkheid binnen de railsector, zo iemand kunnen wij goed gebruiken.”
Staat van dienst
Eringa heeft zijn sporen in de railsector wel verdiend. Zo was hij van 1998 tot 2001 regiodirecteur en programmadirecteur bij NS Reizigers en is hij sinds 2015 president-directeur bij ProRail. Bij de spoorbeheerder heeft hij de boel financieel én operationeel weer op de rit gekregen.
Ook werd Eringa in 2017 benoemd tot president van de Europese organisatie van spoorbeheerders European Rail Infra Managers (EIM). Of hij die functie ook kan blijven bekleden, is volgens Steur nog niet besproken. “Dat is op dit moment geen prioriteit. We hebben nog tot 1 september om daarover te beslissen.”

UTRECHT - Portret van Pier Eringa, President-Directeur van ProRail.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Provincies moeten rol als aanjager publieke mobiliteit pakken
8 aug om 10:54 uurDe provincies en de vervoerregio’s hebben een sleutelrol bij het slimmer en samenhangender organiseren van…
“Investeer in ov als hefboom voor economische en ruimtelijke ontwikkeling”
8 aug om 10:25 uurDaan van Gent en Freek Lier, beide adviseur bij adviesbureau Decisio, maken zich zorgen over de manier waarop…
Het gebrek aan financiering: wie zitten er op de blaren? Een verkenning langs sociale klassen
18 jul om 09:52 uurHet kabinet heeft ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer aangekondigd. De gevolgen hiervan zijn …
Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS
8 jul om 16:35 uurDe gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS,…
Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten
7 jul om 10:38 uurNiet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Hopelijk bedient ERINGA zich bij TransDev voortaan niet meer van die roepstijl die hij tot op heden hanteert bij ProRail.
Ik heb dat altijd een uiterst irritante stijl van communiceren gevonden.
Verder blijf ik benieuwd hoe deze mutatie gaat verlopen.
Ingediend door Antoine BERBEN op ma, 24/06/2019 - 17:01
Reactie toevoegen