ProRail-topman stapt over naar Transdev

ProRail-topman stapt over naar Transdev

In de zoektocht naar een nieuwe topman is Transdev Nederland uitgekomen bij… Pier Eringa, de huidige CEO van ProRail.

Het moederbedrijf van Connexxion, Hermes en Witte Kruis was sinds begin dit jaar al op zoek naar een nieuwe topman, toen Bart Schmeink en Eric van Eijndhoven afscheid namen. Het bedrijf had onder hun bewind de koers ingezet om taxivervoer, ambulancevervoer en het trein- en busvervoer kostenefficiënt te maken. Ook zet Transdev in op innovaties, zoals zero-emissievervoer en Mobility as a Service (MaaS). Op die koers gaat ook Eringa verder.

Eind maart werd juist bekend dat Eringa nog een termijn bij ProRail zou blijven om de transitie tot zbo te leiden, die in 2021 voltooid moet zijn. “Maar hij heeft altijd gezegd dat hij voor 1 januari 2021 zou vertrekken”, laat ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom weten. Vanaf die datum valt de spoorbeheerder namelijk onder het regime van IenW.

Transdev was sinds het vertrek van Schmeink op zoek naar een nieuw boegbeeld, laat woordvoerder Laura Steur weten. “Wij hadden een vacature openstaan en Pier had aangegeven daar niet te willen aanblijven. Hij is een uitgesproken persoonlijkheid binnen de railsector, zo iemand kunnen wij goed gebruiken.”

Staat van dienst
Eringa heeft zijn sporen in de railsector wel verdiend. Zo was hij van 1998 tot 2001 regiodirecteur en programmadirecteur bij NS Reizigers en is hij sinds 2015 president-directeur bij ProRail. Bij de spoorbeheerder heeft hij de boel financieel én operationeel weer op de rit gekregen.

Ook werd Eringa in 2017 benoemd tot president van de Europese organisatie van spoorbeheerders European Rail Infra Managers (EIM). Of hij die functie ook kan blijven bekleden, is volgens Steur nog niet besproken. “Dat is op dit moment geen prioriteit. We hebben nog tot 1 september om daarover te beslissen.”

Eén reactie

  1. Antoine BERBEN
    24 juni 2019 om 17:01- Reageren

    Hopelijk bedient ERINGA zich bij TransDev voortaan niet meer van die roepstijl die hij tot op heden hanteert bij ProRail.
    Ik heb dat altijd een uiterst irritante stijl van communiceren gevonden.
    Verder blijf ik benieuwd hoe deze mutatie gaat verlopen.

Laat een reactie achter

Lees ook