Ov slecht alternatief doelgroepenvervoer

Ov slecht alternatief doelgroepenvervoer

Trein, metro, bus en tram zijn voor een meerderheid van de reizigers met een mobiliteitsbeperking geen goed alternatief voor het doelgroepenvervoer.  Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een nieuwe studie.

In de verkennende studie ‘De reizigers in het sociaalrecreatieve doelgroepenvervoer in Nederland’ deed het  instituut onderzoek naar de gebruikers en het gebruik van het Wmo-vervoer en Valys. Dat ging onder meer over de mogelijkheden van gebruikers om uit te wijken naar andere vervoerswijzen, zoals het openbaar vervoer.

Het KiM maakte in het onderzoek gebruik van de rittenregistratie van Valys en het Wmo-vervoer in de verschillende regio’s. Ook werden telefonisch en online vragenlijsten afgenomen onder gebruikers van de sociaal-recreatieve vervoersdiensten.

Afhankelijk
Een meerderheid van de gebruikers (52 procent) geeft aan zonder het sociaal-recreatieve doelgroepenvervoer niet meer te kunnen reizen. Het Wmo-vervoer en Valys dragen dus bij aan de zelfredzaamheid van deze groep mobiliteitsbeperkten en de mogelijkheden om deel te nemen aan de maatschappij.

Het gebruik van ov is meestal geen alternatief, omdat het aanbod ontoereikend is voor de gewenste verplaatsingen en omdat gebruikers van de speciale vervoersdiensten niet of moeilijk zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen.

Scheve verhouding
Wat volgens het KiM heel opvallend is, is dat het gebruik van de vervoersdiensten behoorlijk scheef is. Zo is 20 procent van de mensen met een Wmo-indicatie goed voor 80 procent van de ritten. Daarom wordt in het onderzoek onderscheid gemaakt tussen ‘pashouders’ (mensen met toegang), ‘gebruikers’ (pashouders met actief gebruik) en ‘passagiers’ (mensen in het voertuig) noodzakelijk voor onderzoek en beleid.

Verder stijgt het gebruik van de vervoersdiensten bij slecht weer en worden de ritten meestal telefonisch besteld. De gebruikers zijn veelal 75 jaar of ouder en wonen bovengemiddeld vaak in het stedelijk gebied.

Is MaaS een alternatief?
In 2016 liet de Tweede Kamer al onderzoeken op welke wijze het ov en het gemeentelijke doelgroepenvervoer verder kunnen worden geïntegreerd. MuConsult onderzocht samen met het veld de mogelijkheden. De belangrijkste uitkomsten van beide onderzoeken: er is veel potentie voor Mobility as a Service (MaaS) voor reizigers in het doelgroepenvervoer.

Lees ook: MaaS geschikt voor doelgroepenvervoer

In 2018 nam het ministerie van IenW het initiatief tot de aanbesteding van zeven regionale MaaS-pilots. Dit jaar starten per regio de aanbestedingen. In onder meer Eindhoven en Amsterdam zijn de aanbestedingen al in volle gang.

Laat een reactie achter

Lees ook