‘De e-bussenmarkt wordt steeds gezonder’
dossier ZE2025

‘De e-bussenmarkt wordt steeds gezonder’

De transitie richting uitstootvrij busvervoer gaat snel bij Qbuzz, constateert CEO Gerrit Spijksma tevreden. “In 2020 rijdt 37 procent van onze vloot zero emissie”, zo zegt hij in het komende nummer van OV-Magazine.

Fotobijschrift: Gerrit Spijksma (links) bij een bus van het Franse Heuliez: ‘De e-bussenmarkt wordt steeds gezonder’

Gerrit Spijksma, die in 2015 werd aangesteld als financieel directeur van Qbuzz, maakte de opmars van zero emissie bij Qbuzz volledig mee: “Als vervoerder hebben we een maatschappelijke verantwoordelijkheid, dus wil en ga je mee in de verduurzaming. En zoals bij alles dat nieuw is, gaan er wel eens dingen mis.”

In de nieuwe dienstregeling gaat Qbuzz in de concessie Groningen-Drenthe (GD) met in totaal 164 elektrische bussen van drie leveranciers rijden, terwijl ook in de concessie U-OV 55 e-bussen gaan rijden, naast de 13 huidige voertuigen. En in de concessie DMG rijdt de vervoerder sinds mei al met een volledig elektrische stadsdienst in Dordrecht en Gorinchem, bestaande uit respectievelijk 37 en 3 exemplaren. Daarmee rijden vanaf december rijden zo’n 300 ze-bussen van Qbuzz door Nederland, op een totale busvloot van ongeveer 750.

Experimenteren
De experimenteerfase begon in 2017, vertelt Spijksma, toen in GD tien elektrische 18-meter Qlink-bussen van VDL werden ingezet en in U-OV tien 12-meter bussen van Ebusco die vanaf 2018 gingen rijden. Het selectieproces dat daaraan vooraf ging was een zoektocht naar antwoorden op vragen als: “Wat is het beste, een groot of klein batterijpakket? Overnight of opportunity charging? Een pantograaf vanaf de laadpaal of op het dak van de bus? Waterstof of stroom? Wij hadden geen idee, het is een voortdurend spel met de busfabrikanten, batterijleveranciers, specialisten in laadinfrastructuur, die allemaal varianten leveren en verschillende ervaringen hadden”.

Welke kant de markt zich op ontwikkelt? Bij Qbuzz wisten ze het niet, vertelt de man die op 1 februari 2018 Jan Kouwenhoven opvolgde als CEO. En daarom zet de vervoerder in op alle varianten, om daarmee de risico’s te spreiden en kennis en ervaring op te doen. “Het is nog geen proven technology, je weet niet wat de markt gaat doen. Nu keuzes maken is een risico. Fabrikanten zetten in op meerdere technieken en bussen”, zegt Spijksma.

De VDL’s in GD gingen met een relatief klein batterijpakket en de pantograaf op de bus rijden, terwijl de Ebusco’s in Utrecht juist een groot batterijpakket kregen en geen pantograaf, want die hangt aan de laadpaal. Een groot batterijpakket heeft een grotere actieradius, terwijl bij een klein batterijpakket juist meer reizigers kunnen worden vervoerd.

In de komende editie van OV-Magazine het volledige interview met Gerrit Spijksma. Wilt u het artikel in papieren versie of digitaal ontvangen? Kies dan één van onze abonnementen.

3 reacties

  1. Kevin | Goedkoop-treinkaartje.nl
    30 augustus 2019 om 09:32- Reageren

    Een zeer bewuste en toekomstgerichte keus. Blij dat Qbuzz de prioriteiten op een rijtje heeft.

  2. Bert Schreuder
    30 augustus 2019 om 14:37- Reageren

    Graag ontvang ik de nieuwsbrief

  3. Redactie OV-Magazine
    Redactie OV-Magazine
    2 september 2019 om 08:52- Reageren

    Beste meneer Schreuder,

    Komt voor elkaar, wij voegen u toe aan het nieuwsbrieven-bestand.

Laat een reactie achter

Lees ook