In 2025 rijdt driekwart van bussen elektrisch
dossier ZE2025

In 2025 rijdt driekwart van bussen elektrisch

In 2025 rijden 75 procent van alle bussen in het openbaar vervoer elektrisch. Dat stellen onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL. De groei van elektrische e-bussen gaat vele malen sneller dan die van elektrische personenauto’s.

Momenteel rijdt bijna 10 procent van de Nederlandse bussen in het ov elektrisch. Hoe snel gaat het aantal e-bussen groeien en waar gaan we ze opladen? Alleen bij de remises of ook onderweg? Welke vermogens zijn daarvoor nodig? Dat onderzocht Elaad in de Outlook over elektrische bussen in het openbaar vervoer.

Zero emissie ov
Van de 5.000 e-bussen in het openbaar vervoer die momenteel rondrijden zijn 453 uitgerust met een batterij voor volledig elektrisch rijden (BEV). Tien bussen rijden elektrisch op waterstof (FCEV). Het aandeel elektrische bussen is al een stuk groter dan het aandeel elektrische auto’s en zal ook sneller stijgen. De komende jaren vinden er nieuwe concessies plaats van provincies en gemeenten voor het openbaar vervoer. “In 2025 zal naar verwachting 75 procent van alle bussen elektrisch zijn. Tien jaar later zal dit aantal de 100 procent benaderen met 4.000 à 5.000 e-bussen”, zo stellen de onderzoekers.

Laden onderweg
De verwachte ontwikkelingen zijn door ElaadNL tot 2035 uitgewerkt op basis van toekomstplannen en prognoses van de 32 concessiegebieden voor busvervoer. “Aan de hand daarvan is gekeken naar kansrijke locaties waar in de toekomst elektrische bussen kunnen gaan laden en is een indicatie gegeven van welke vermogens er op die locaties benodigd zullen zijn en welk laadprofiel te verwachten valt”, aldus de onderzoekers. Aan de hand van deze gegevens onderscheidt Elaad 111 locaties waar de bussen langer staan waardoor smart charging mogelijk is en voor het jaar 2025.

Samenwerking
Om de transitie naar zero emissie ov-busvervoer zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het volgens de onderzoekers van ElaadNL van groot belang om rekening te houden met de groei van het aantal e-bussen en de specifieke mogelijkheden van de in kaart gebrachte kansrijke laadlocaties. Dit vraagt om een tijdige samenwerking van alle betrokken partijen en een duidelijke regievoering op het proces.

Eén reactie

  1. Theo Janssens
    21 augustus 2019 om 22:30- Reageren

    Waarom maken ze geen bussen met grotere accu’s. Dan kun je gewoon ”s nachts laden en overdag rijden.
    Dan heb je geen 111 extra laadstations nodig. Volgens mij zijn die laadstations ook niet erg goedkoop. En je moet er ook nog dikke kabels voor in de grond stoppen.. Lijkt mij geen goedkope oplossing. Maar natuurlijk wel als je die laadstations verkoopt.
    En wat doen ze als er twee of meer bussen moeten laden, wachten ze dan op elkaar?
    En de accu technologie ontwikkeling staat ook niet stil. Kijk maar bij auto’s. Daar is de capaciteit van een accu zowat verdubbeld en de ruimte voor de accu zowat hetzelfde gebleven.
    Dus ik denk dat deze 111 laadstations na een paar jaar niks meer te doen hebben. Dan is dat toch een gigantische afschrijving.

Laat een reactie achter

Lees ook