Start aanbesteding Zaanstreek-Waterland
dossier ZE2025

Start aanbesteding Zaanstreek-Waterland

De Vervoerregio Amsterdam is gestart met de aanbesteding van de ov-concessie Zaanstreek-Waterland. 80 procent van de bussen moet bij aanvang van de concessie rijden zonder uitstoot van schadelijke stoffen.

De huidige concessies voor het busvervoer in de concessies Zaanstreek en Waterland lopen in december 2021 af. In 2018 besloot de Vervoerregio Amsterdam dat deze concessies bij afloop samen te voegen tot één concessie Zaanstreek-Waterland.

Zero emissie
In het programma van eisen staat onder meer dat er een vergaande transitie komt naar zero emissie vervoer. 80 procent van de bussen moet bij aanvang van de concessie rijden zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Openbaarvervoerbedrijf EBS nam november vorig jaar al 10 elektrische bussen in gebruik in de regio Waterland. Daarmee heeft de vervoerder niet gewacht tot de start van een nieuwe concessie, zoals vaak gebeurt bij het duurzamer maken van het ov.

Om de uitrol van zero emissie mogelijk te maken, bereidt de Vervoerregio samen met de netbeheerder en tien betrokken wegbeheerders acht laadlocaties voor, vertelde projectleider Sanne van Breukelen afgelopen donderdag 31 oktober op de Zero Emissie Conferentie. “Daar hebben we twee jaar voorbereidingstijd voor ingecalculeerd. De nieuwe vervoerder kan het in de bieding meenemen, maar dat laten we aan de vervoerder”, vertelde Van Breukelen. De Vervoerregio geeft de markt de vrijheid om zelf te innoveren, maar rekent vooral op batterij-elektrische bussen: 240 stuks in totaal.

Aanvankelijk was het idee om vanaf de start met een volledige zero emissie vloot te gaan rijden. “Wat mij betreft wordt Zaanstreek-Waterland de eerste concessie in Nederland die volledig zero emissie van start gaat”, zei Peter de Winter, teamleider Openbaar Vervoer bij de Vervoerregio Amsterdam, vorig jaar in OV-Magazine. Het doel is nu om in 2025 met een 100 procent emissievrije busvloot te rijden.

Mobiliteitsmakelaar 
De nieuwe concessiehouder wordt daarnaast uitgedaagd om het combineren van vervoerwijzen te vergemakkelijken en aan te sluiten bij de landelijke ontwikkelingen op het gebied van Mobility as a Service (MaaS). De vervoerder wordt gevraagd de rol van mobiliteitsmakelaar in te vullen, oftewel te zorgen voor afstemming van diensten met andere partijen, vervoerders en andere concessiehouders.

Laat een reactie achter

Lees ook