BYD was de fabrikant die het beste voldeed aan de uitvraag voor de concessie IJssel-Vecht en kon de bussen tijdig leveren. Dat vertelt vervoerder Keolis aan OV-Magazine over de keuze voor de Chinese busbouwer.
Ondanks commotie vertrouwt Keolis op BYD
Vrijdag 6 december tekende Keolis een langetermijn servicecontract met BYD voor niet alleen de levering van de bussen, maar ook voor een totaal servicepakket. De Chinezen leveren de e-bussen in drie formaten: 206 12-meterbussen, enkele midibussen van 8,7 meter en 12-metermodellen. De bussen gaan rijden in de concessie IJssel-Vecht, die 13 december 2020 ingaat.
Woordvoerder Lotte Hendriksen geeft desgevraagd aan dat Keolis goede ervaringen heeft met BYD, die ook al in de concessie in AllGo Almere en Syntus Utrecht rijdt. “Naast een goede prijs-kwaliteit biedt BYD, van origine een batterijfabrikant, een jarenlange ervaring, kennis en voorsprong op het gebied van het ontwikkelen en onderhouden van batterijpakketten. Dat geeft ons vertrouwen om ook in de nieuwe concessie IJssel-Vecht met elektrische bussen van BYD te rijden." Bovendien was BYD de busfabrikant, die het beste aan de uitvraag voldeed. "Omdat het grootste deel van de concessie provincie-overschrijdende streeklijnen betreft, hebben we een grote range nodig. Die grote batterijpakketten konden zij leveren."
Ophef
Eerder ontstond hierover ophef in de Overijsselse politiek. De provinciale PVV-fractie stelde hierover vragen aan de Gedeputeerde Staten. De partij stelde dat Keolis bussen beter had kunnen bestellen bij de Nederlandse bussenbouwer VDL, die zo’n 1000 medewerkers in Overijssel heeft. En volgens het Financieele Dagblad is sprake van een pikant moment, omdat de Nederlandse regering een voorstel gaat indienen in Brussel om oneerlijke concurrentie vanuit China het hoofd te bieden. Chinese bedrijven ontvangen namelijk miljarden aan staatssteun.
VDL gaf te veel onzekerheid
In deze politieke kwestie mengt Keolis zich niet. Hendriksen meldt dat bij meerdere leveranciers offertes zijn uitgevraagd, waaronder bij het Nederlandse VDL. “Maar de door ons gewenste voertuigen waren op het moment van indienen van de bid niet leverbaar in het programma van VDL. Daarnaast zagen wij risico's in een tijdige levering. En dat is wel een eis in het bestek, dus dat gaf ons teveel onzekerheid.”
De herkomst van de bussen is geen eis in het bestek en ook willen de provincies zich niet bemoeien met de aanschaf van de bussen. “Dit is de verantwoordelijkheid van de vervoerder”, vertelde Commissaris van de Koning van Overijssel, Andries Heidema aan het FD.
Meer artikelen met dit thema
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij
3 jul om 11:29 uurNog voor het einde van dit jaar zal de provincie Noord-Brabant alle bushaltes rookvrij maken. Bezoekers worden…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede
21 jun om 06:51 uurHet Nederlandse ov-systeem richt zich op het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van…
Reactie toevoegen