‘Internationale ticketing moet makkelijker’

‘Internationale ticketing moet makkelijker’

De internationale trein verovert terrein op het vliegtuig, maar reizigers ervaren ook barrières. Elmer van Buuren van stichting Train2EU: “Het boeken van internationale treinreizen moet net zo gemakkelijk of makkelijker worden dan het boeken van vliegtickets.”

Wie wil weten of reizigers inderdaad steeds vaker de trein verkiezen boven het vliegtuig, hoeft maar aan te kloppen bij Helmut Brall, directeur-eigenaar van Treinreiswinkel. Ook bij Eurail, het bedrijf achter de Interrail Pass, lijkt de opmars onomkeerbaar.

Maar ondanks die enorme groei, ervaren reizigers nog een aantal drempels rondom treinreizen, zo bleek uit het onderzoek ‘Trein als goed alternatief voor korte vluchten vanaf Schiphol’ van Royal HaskoningDHV. Rond de 35 procent van de vluchten op Schiphol is korter dan 750 km. “Er is dus een grote vraag naar reizen op afstanden waarvoor je de trein kunt gebruiken”, concludeert medeauteur Elmer van Buuren, voorzitter van de stichting Train2EU.

Betere service loont

Een beter systeem van ‘ticketing & services’ is de eerste stap om internationaal treinreizen aantrekkelijker te maken. Concreet gaat het om het verbeteren van reisinformatie (vindbaarheid van de reis) en het boekingsproces (vindbaarheid en boekbaarheid van aantrekkelijke tarieven), schrijven zij.

Het probleem met het ticketsysteem is volgens Van Buuren, dat vervoerders per land een eigen structuur van ticketproducten en tarieven hanteren. Hij vindt dat de situatie voor de klant eenvoudiger en minder risicovol moet worden: “Een commerciële partij die één ticketsysteem kan maken, kan ook tickets verkopen. Bij voorkeur zijn dat niet de vervoerders zelf, zodat zij zich dan kunnen concentreren op hun corebusiness: het vervoer zelf.”

Data openstellen

Volgens Brall loopt de spoorwereld enorm achter op de vliegwereld. “Er is onvoldoende internationale samenwerking, bijvoorbeeld rond het openstellen van data. Vervoerders stellen hun boekingen pas drie maanden van tevoren open, of nog korter. In de luchtvaart is dat ondenkbaar.”

In de luchtvaartbranche worden die data verplicht opengesteld, gaat Brall verder, waarbij alle data van de verschillende maatschappijen zijn aangesloten. En dus zijn een aantal commerciële, wereldwijde reserveringssystemen ontwikkeld die die data verzamelen en bundelen. “Omdat het volume zo groot is, kan dat renderen en opereren. Bij het spoor bestaat zo’n overkoepelend systeem niet. Daar staan onvoldoende boekingen tegenover, dus wordt de fee per boeking te hoog. Als schaalvergroting optreedt, wordt het vanzelf rendabeler.”

Meer lezen?

De hele versie van dit artikel is verschenen in OV-Magazine 01/2020. Wilt u het artikel ontvangen? Stuur dan een e-mail naar abonnementen@acquirepublishing.nl.

Laat een reactie achter

Lees ook