Blog: Koningsdag 2022, we mogen weer!
Met Koningsdag 2022 besluit een vriendengroep naar Amsterdam te gaan. Iedereen in de vriendengroep woont verspreid door Nederland, de één woonachtig in Amersfoort en een paar woonachtig in Utrecht. De vriendengroep spreekt om 19:00 af op Amsterdam Zuid om van daaruit samen de stad in trekken. Een aantal dagen vooraf aan Koningsdag plannen de vrienden hun reis met de 9292-app.
Bij het getoonde reisadvies naar station Amsterdam Zuid om 19:00 uur verschijnt voor eenieder een donkerrode druktebanner in de app: Het wordt erg druk in de omgeving van Amsterdam Zuid. Afhankelijk van de herkomst van hun reis krijgen ze een ander reisadvies en drukteadvies. De Amersfoorter krijgt het advies om vanaf Duivendrecht verder te reizen met de metro naar Amsterdam Zuid en de paar vrienden uit Utrecht worden geïnformeerd om verder te reizen met de metro vanaf Amsterdam Bijlmer Arena. Daarnaast zien ze allemaal met behulp van het druktehistogram dat als ze om 18:00 uur, een uur eerder, aankomen ze de extreme drukte kunnen vermijden. Ze besluiten de slimste route te nemen naar Amsterdam Zuid en zo de extreme drukte voor te blijven. Ze vertrekken een uur eerder en reizen het laatste stuk met de metro.
Onze oplossing
Lynxx en 9292 zorgen met deze oplossing ervoor dat OV-reizigers vroegtijdig worden geïnformeerd over te grote drukte op hotspots met als resultaat dat piekdrukte wordt verspreid. In samenwerking met de Metropoolregio Amsterdam binnen het Innovatiepartnerschap – Scale Up hebben we deze oplossing ontwikkeld. Via de 9292 reisplanner worden reizigers geïnformeerd op het moment van plannen, dit kan een uur van tevoren zijn maar ook dagen van te voren. Op basis van data voorspelt Lynxx te grote drukte op hotspots. Reizigers worden hierover geïnformeerd in de 9292-app en daar waar mogelijk ook een alternatief geboden, in de vorm van een alternatieve tijd, vervoersmiddel, route of locatie. Tot slot kan de opdrachtgever - zoals een gemeente, provincie, evenementenorganisatie of vervoerder - de drukte monitoren en operationeel bijsturen waar nodig via de aangesloten kanalen; denk hierbij aan de 9292-reisplanner, navigatie apps, plaatselijke websites of bijvoorbeeld de website van een evenement.
Hoe doen we dit?
Door verscheidene databronnen te combineren - denk hierbij aan bijvoorbeeld 9292-reisdata, weerinformatie, parkeerdata en -tellingen op locatie- en te aggregeren, hebben we een historisch en real-time beeld van de bezoekersstromen rondom een hotspot. Alle databronnen worden geanalyseerd en als input gebruikt voor Machine Learning modellen om drukte- voorspellingen te maken. De historische, real-time en voorspel informatie worden gemonitord in het dashboard waar je een actueel druktebeeld krijgt van de stad. Daarnaast worden de voorspellingen via een API beschikbaar gesteld. Indien de voorspelling een vooraf afgesproken triggerwaarde passeert dan wordt er een druktesignaal toegevoegd aan de API. Deze triggerwaarde is vooraf afgestemd en de opdrachtgever besluit zelf wanneer het te druk is. Op deze drukte-API kan iedere app aanhaken, zoals de 9292 reisplanner, maar ook plaatselijke websites of navigatiesystemen. Zo toont ieder de drukteboodschap in zijn eigen applicatie, zoals een drukte banner bij 9292 waar je op kunt klikken.
Welke impact maken we?
We hebben deze oplossing op verschillende locaties en evenementen kunnen testen, waaronder Zandvoort aan Zee en Koningsdag 2022 in Amsterdam. Op de laatste warme stranddag van vorig jaar (8 september 2021) hebben we in Zandvoort op één dag aan 14.000 reizigers kunnen bereiken met de banner in de 9292 app, waarvan er 3.100 op de banner hebben geklikt voor meer informatie. Voor Koningsdag 2022 was het bereik 240.000 reizigers, waarvan er ruim 8.500 op de banner hebben geklikt. Exacte impact van de gedragsbeïnvloeding meten in dit soort situaties is complex, maar uit enquêteresultaten op meerdere locaties kwam naar voren dat 80% de informatie nuttig vindt en 30% hun gedrag wil aanpassen. Naast het grote bereik en hoge ontvankelijkheid van de boodschap, heeft het Crowd Management team van Amsterdam aangegeven dat tijdens Koningsdag er geen te grote drukte was op stations en de bezoekers gespreid aankwamen voor de festiviteiten.
Scale Up
Dit is een korte schets van de oplossing en impact voor Zandvoort aan Zee en Koningsdag, maar zoals het project al zegt is het een Scale Up project; vanuit deze locaties willen we de oplossing uitbreiden op grote schaal. Iedere hotspot in Nederland kan meedoen, denk bijvoorbeeld aan stadions, evenementen, toeristenattracties, recreatieparken, pretparken of winkelstraten, etc. Voor iedere hotspot kunnen we historisch of verwachte bezoekersaantallen; monitoren, een outlet bieden om reizigers te bereiken en tot slot deze bij te grote drukte bewust informeren. Met data en machine learning oplossingen kunnen we piekdrukte verspreiden en de reiziger op de slimste manier laten genieten van de hotspot.
Wat is jouw slimme manier om drukte te omzeilen?
Reactie toevoegen