Nieuwe Shinkansen regelt snelheid zelf

Nieuwe Shinkansen regelt snelheid zelf

door in rubriek buitenland, hoge snelheid
Reacties uitgeschakeld voor Nieuwe Shinkansen regelt snelheid zelf

De nieuwste Japanse Shinkansen is de eerste hogesnelheidstrein die zelf regelt dat hij op tijd rijdt. Tijdens de rit verzamelt de computer van de Shinkansen N700A informatie over het af te leggen traject, zoals de aanwezigheid van bochten, tunnels en kruisingen.

Zo stelt hij voortdurend de snelheid bij waarmee de trein over het tracé rijdt. Een sensor waarschuwt voor mogelijke problemen die zich op de spoorbaan kunnen voordoen. Een andere noviteit zijn de remmen die de trein 10 procent sneller tot stilstand brengen.

De N700A rijdt sinds februari bij Central Japan Railway. De trein is een volledig nieuwe versie van de kogeltrein N700, die sinds 2007 op de ruim 500 kilometer lange Tokaido-lijn rijdt tussen Tokyo en Shin-Osaka. De N700A rijdt met een maximale snelheid van 270 km/uur even snel als de N700.

Met de N700A richt Central Japan Railway zich dus vooral op het verbeteren van de accuratesse. Het spoorbedrijf East Japan Railway mikt met de nieuwe hogesnelheidstrein E6 juist op verhoging van de snelheid op de Akita-Shinkansenlijn. De trein is voorzien van een nieuwe lange neus die de luchtweerstand drastisch vermindert. Daarnaast zijn er maatregelen genomen om het trillen van de treinstellen bij hoge snelheden tegen te gaan.

ShinkansenE6-490

De Shinkansen E6

De E6 rijdt vanaf half maart tussen Tokyo en Akita. Naar verwachting bereikt de trein eind dit jaar de geplande maximale snelheid van 320 km/uur. Met de hogere snelheid kan deze Shinkansen vermoedelijk nog beter concurreren met het vliegverkeer tussen Tokyo en Akita.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook