Pleidooi voor ‘dubbele schaalsprong’ fiets en ov

Pleidooi voor ‘dubbele schaalsprong’ fiets en ov

door in rubriek ov-knooppunten
Reacties uitgeschakeld voor Pleidooi voor ‘dubbele schaalsprong’ fiets en ov

Meer knooppunten, een netwerk van spoor- en lightraillijnen, aangevuld met snelfietsroutes en vol inzetten op fietsparkeren. Niet geheel toevallig pleiten twee organisaties vandaag voor een zogeheten ‘dubbele schaalsprong’ voor fiets en ov.

De Utrechtse Fietsersbond en de Kracht van Utrecht bespraken het idee al tijdens de seminar De Ideale Tandem, fiets en ov. De afgelopen maanden hebben de organisaties het plan de afgelopen maanden ontwikkeld. Dat ze het vandaag naar buiten brengen is geen toeval, zegt Jan Korff de Gidts van de Kracht van Utrecht. Morgen wordt in de Kamer ook het vervoerplan van NS en het beheerplan van Prorail besproken.

Beide clubs maakten ook al een alternatief plan voor de verbreding van de A27 door Amelisweerd. De landelijke Fietsersbond heeft het idee nu ook omarmd en wil het op de kaart zetten in de regio’s en Den Haag bij het vrijmaken van infrastructuurbudgetten. “Dit plan speelt eigenlijk in op het succesverhaal dat fiets en ov vandaag de dag al zijn. In dit geval loopt het beleid achter op de trend”, aldus De Gidts.

Het plan voorziet in een betere integratie van intercitynetwerk, sprinters, lightrail/tram, bus en fiets binnen stedelijke agglomeraties. De agglomeratie zelf staan met één station met elkaar en andere regio’s in verbinding met treinen die elke tien minuten rijden, zogeheten RailPoorten.

Voor verkeer binnen de agglomeratie zijn meer knooppunten nodig die in het plan RodeLoperpoorten worden genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld Sprinter- of lightrailhaltes die voor de hele stad acceptabel met de fiets te bereiken zijn. Onderling moeten deze poorten verbonden worden met ‘doorfietsroutes’, fietspaden van hoge kwaliteit waar weinig stops nodig zijn.

 

2014
2014
De huidige situatie. Er zijn al redelijk wat doorfietsroutes, maar het netwerk loopt op enkele plekken nog dood.
2018
2018
De Uithoflijn is inmiddels gereed, met name in Leidse Rijn zijn er fietspaden bijgekomen. Deze situatie geeft grotendeels de huidige politieke ambitie weer.
2028
2028
Over 14 jaar moet er volgens de initiatiefnemers een groot netwerk zijn van lightraillijnen en fietspaden. Onderdelen zijn een tweede Uithoflijn, doortrekking van de sneltram naar Vianen en een tram door Leidse Rijn. Ook de Uithoflijn wordt verlengd.

Zowel het doorfietsroutenetwerk als de plannen voor de lightrail zijn niet nieuw. Het idee voor een tweede tramlijn door de binnenstad naar de Uithof kwam bijvoorbeeld al eens ter sprake in het plan van Platform Do Lightrail onder leiding van Tymon de Weger, die nu namens de Utrechtse Fietsersbond aan dit plan werkte.

Over kosten en exacte cijfers is dan ook nog niet nagedacht. Ook voor andere regio’s is het plan nog niet uitontwikkeld.

Een korte video-impressie van de seminar, gemaakt door de Kracht van Utrecht en de Fietsersbond:

 

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook