Hoofdstation Groningen krijgt perronplein

Hoofdstation Groningen krijgt perronplein

door in rubriek stations
Reacties uitgeschakeld voor Hoofdstation Groningen krijgt perronplein

Met het Ambitiedocument Mooi is de stad Groningen weer een stap verder richting een vernieuwd Hoofdstation. Tussen 2016 en 2020 wordt de Groningse spoorzone voor 275 miljoen verbouwd.

De plannen voor het Hoofdstation zijn uitgewerkt in een Ruimtelijk Functioneel Ontwerp en het Ambitiedocument Mooi. De Stadsbouwmeester, Provinciaal Bouwmeester en Spoorbouwmeester hebben met hulp van NL Architects in beeld gebracht hoe het Hoofdstation er mogelijk uit komt te zien.

Bekijk de ontwerpbeelden uit Mooi.

Achter het monumentale stationsgebouw komt een nieuw perronplein, op de plaats waar de huidige sporen 1, 2 en 3 worden gedempt. Op het plein is dan ruimte voor terrassen en winkels onder de monumentale kappen.

Het Hoofdstation is altijd een kopstation geweest. Na de verbouwing gaan er doorgaande treinen rijden. De drie meest noordelijke sporen verdwijnen. Het huidige spoor 4 wordt het meest noordelijk gelegen spoor. Daarachter komen drie eilandperrons te liggen. Op de drie noordelijke sporen rijden straks de regionale treinen, op de vier zuidelijke de NS-treinen.

Het busstation verhuist mogelijk naar de zuidkant van het Hoofdstation. In het ontwerp is al ruimte opgenomen voor winkels en reizigersvoorzieningen bij de zuidelijke ingang. Er komt een fietstunnel en een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor zo’n 5.000 fietsen. Daarnaast wil de stuurgroep Groningen Spoorzone een nieuwe fietsenstalling voor 2.200 plekken op de oostflank van het nieuwe perronplein, direct achter het Hunzehuys.

Met een vrij toegankelijke voetgangerstunnel en een fietstunnel onder de sporen wordt de huidige barrièrewerking van het spoor opgeheven. De nieuwe verbindingen bieden kansen voor de ontwikkeling van het Stationsgebied Zuid. De fietstunnel biedt een snelle en rechtstreekse verbinding tussen het Stadsbalkon aan de noordzijde van de sporen en de nieuwe ondergrondse fietsenstalling ten zuiden daarvan.

Dagelijks stappen op het Groningse Hoofdstation ongeveer 35.000 mensen in of uit de trein. Dit aantal groeit naar schatting naar zo’n 45.000 in 2030. De behoefte aan fietsenstallingen in het stationsgebied stijgt naar verwachting van 15.000 plaatsen in 2020 naar 17.500 plaatsen in 2030.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.