Drie inschrijvers voor Overijssels spoor

Drie inschrijvers voor Overijssels spoor

Arriva, NS en Syntus hebben ingeschreven op de gecombineerde aanbesteding Zwolle–Kampen en Zwolle–Enschede van de provincie Overijssel. 

De komende maanden bekijkt de provincie of de partijen voldoen aan de eisen. In juni besluit de nieuwe gedeputeerde wie vanaf december 2017 het vervoer over de twee lijnen voor een periode van 15 jaar mag verzorgen.

Hiermee lijkt een einde te komen aan de soap rondom de aanbesteding van het zogenaamde Kamperlijntje. De provincie wilde aanvankelijk een tram laten rijden tussen Zwolle en Kampen, maar hiervoor bleken geen gegadigden. Daarop besloot de provincie de lijn te elektrificeren en in combinatie met de lijn Zwolle–Enschede aan te besteden.

Lees ook: Zwolle–Kampen en Zwolle–Enschede in een keer aanbesteed

Opvallend is dat dit keer NS zelf inschrijft op de aanbesteding, terwijl de afgelopen railconcessies (Limburg en Gouda–Alphen aan den Rijn) dochter Abellio inschreef. Volgens NS heeft dit te maken met de samenloop van de dienst op het hoofdrailnet tussen Wierden en Enschede.

2 reacties

  1. Eduard de Jong
    22 april 2015 om 16:55

    Opmerkelijk transparante motivering van NS. Op Sittard-Heerlen en Roermond-Maastricht Randwyck speelt een samenloop van beide regionale diensten met het hoofdrailnet kennelijk geen rol. Doorvragen bij NS kan wellicht duidelijkheid scheppen.

  2. Twan Laan
    23 april 2015 om 15:19

    In Limburg was het duidelijk dat het niet handig zou zijn als NS zelf in zou schrijven. Immers, de aanbesteding van de HRN-stoptreinen aldaar was een voorwaarde van I&M om het HRN-contract opnieuw aan NS te gunnen. Het zou dan wel heel vreemd zijn als NS via een directe achterdeur de stoptreinen toch ging rijden.
    Het feit dat NS alsnog via een wat minder directe achterdeur in Limburg heeft ingeschreven, en vanwege een zeer scherpe prijs ook nog gewonnen heeft, kan juist een teken zijn dat NS de integratie met het HRN heel belangrijk vindt en er “ondanks de afspraken in het HRN-contract” invloed op probeert te houden.

Lees ook