Gesteund door Transdev biedt start-up Abel taxiritten aan per stoel in plaats van per auto. Dat maakt het bedrijf voor de klant een stuk goedkoper dan de concurrentie.
Abel combineert taxiritten voor millennials
Bedrijfskundige David Baars (29) is een van de initiatiefnemers en operating director van Abel. “Wij hebben gemerkt dat er behoefte is aan betaalbaar en sociaal aangenaam vervoer. We zien Abel als alternatief voor het ov, de fiets, de auto en de gewone taxi. Voor de prijs van het ov heb je bij Abel het comfort van deur-tot-deurvervoer in een luxe auto.”
De taxidienst beperkt zich in eerste instantie tot Amsterdam en Schiphol, waar de mogelijkheid voor het combineren van taxiritten het grootst is. De klanten waar Abel op mikt zijn vooral ‘millennials’, twintigers en dertigers.
De reiziger betaalt bij Abel een opstaptarief van 2,50 euro en een bedrag per kilometer dat tussen de 1 en 2 euro ligt, afhankelijk van hoeveel haast de passagier heeft en met hoeveel medepassagiers hij de rit deelt. De taxirit wordt geboekt via een app. De klant weet dan precies wat hij betaalt. Bij concurrenten als Uber en Taxicentrale Amsterdam is dat niet duidelijk.
Via de app van Abel kan de passagier zien waar de deeltaxi’s rijden, spelen met prijzen en aankomsttijden, en de rit beoordelen. De passagier meldt zich eenmalig aan en kan alleen betalen via een creditcard. De chauffeurs zijn geselecteerd op klantvriendelijkheid. Zo kunnen ze tijdens de rit wetenswaardigheden vertellen over de stad of tips delen over de nieuwste restaurants en kroegen in de stad.
Abel is een zelfstandig bedrijf met Transdev, het Franse moederbedrijf van Connexxion en Veolia, als investeerder. Het taxibedrijf is gestart met 20 elektrische taxi’s (Nissan Leaf en Kia Soul) en 50 taxichauffeurs die exclusief voor Abel in dienst zijn bij Transdev. Abel, genoemd naar het gelijkname boek van Annie M.G. Schmidt, is te boeken tussen zeven uur 's ochtends en half twee ’s nachts.
Transdev investeert enkele miljoenen euro’s in IT, auto’s en chauffeurs. De investering in met name de chauffeurs is nodig om de deeltaxi goed in de markt te zetten, zegt Baars. Abel is beslist geen experiment, zegt hij. “Na een jaar kijken we of de formule moet worden bijgesteld. En of we het concept ook in andere steden of landen kunnen toepassen.”
https://youtu.be/nBiRj0-pAW4
Reactie toevoegen