Vier treinenbouwers door naar finale

Vier treinenbouwers door naar finale

Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler zijn alle vier geschikt bevonden om de Intercity Next Generation te leveren. Deze zomer gunt NS de opdracht voor minimaal 25.000 zitplaatsen.

De vier treinenbouwers gaan door naar de laatste fase van de aanbesteding, de Best and Final Offer. De nieuwe treinen moeten vanaf 2021 in de dienstregeling gaan rijden. In de fase Request for Proposal zijn ze beoordeeld op zaken als het gebruik van bewezen technologie, comfort, duurzaamheid en een soepele introductie van de trein in Nederland.

In de komende laatste fase van de aanbesteding mogen de vier leveranciers hun biedingen verder aanscherpen en een eindbod indienen. Het gaat om enkeldeks Intercity’s, die zowel geschikt zijn voor de HSL als voor het conventionele spoor. De trein krijgt brede deuren voor snel in- en uitstappen. De instap is op het niveau van het perron, zodat rolstoelgebruikers zonder hulp de trein in en uit kunnen.

De nieuwe treinen gaan op termijn een deel van de Intercityvloot van NS vervangen, evenals de locomotieven met rijtuigen op de HSL. Door de extra treinen gaan de frequenties op een aantal trajecten omhoog.

Eisen aan de Intercity Next Generation
Capaciteit:
NS vraagt in de basisorder om 25.000 nieuwe zitplaatsen, met de optie om meer treinen te bestellen.
Comfort: In de nieuwe treinen komen duidelijke zones die zich lenen voor bijvoorbeeld rust/werken of ontmoeten. De trein krijgt actuele reisinformatie op schermen, sfeer- en functionele verlichting, bagageruimte, USB-oplaadpunten in eerste en tweede klas en wifi.
Snelheid: De maximum snelheid is 200 kilometer per uur op de HSL. De trein kan snel optrekken.
Sociale veiligheid: De inrichting is transparant en er zijn camera’s.
Duurzaam: De trein is energiezuinig en milieuvriendelijk. Het (rolstoeltoegankelijk) toilet heeft een bioreactor, op de balkons komen bakken voor gescheiden afvalinzameling. De led-verlichting houdt rekening met de lichtintensiteit.

Foto boven:
De in 2012 gemoderniseerde enkeldeks Intercity ICM.

Eén reactie

  1. Hans Casteleijn
    21 januari 2016 om 18:15

    Een groot probleem is dat we een ministerie van I&M en een netwerkbeheerder als ProRail hebben, waar kennis en visie voor een belangrijk deel ontbreken. Bij de kostprijscalculatie voor het nieuwe IC-materieel is het van groot belang om nu al te weten of na 2020 het grootste deel van het net nog met 1500 V gelijkstroom wordt gevoed, in welk tempo ERMTS wordt ingevoerd en dus ook of al het materieel geschikt moet zijn voor 1500 V en 25 kV wisselstroom. Probleem hierbij is ook dat er extra eisen gesteld moeten worden aan de robuustheid van de tractie-installatie vanwege het veelvuldig wisselen van systemen tussen Amsterdam en Rotterdam en verder.

Lees ook