NS: punctualiteit op de HSL 94,2 procent

NS: punctualiteit op de HSL 94,2 procent

door in rubriek hoofdrailnet
Reacties uitgeschakeld voor NS: punctualiteit op de HSL 94,2 procent

De slechte punctualiteit van de Intercity Direct is niet aan NS te wijten. Dat maakt het vervoerbedrijf duidelijk in het vandaag gepubliceerde jaarverslag 2015.

Volgens NS was de reizigerspunctualiteit op de HSL vorig jaar 94,2 procent, dat is 0,2 procent boven de bodemwaarde van 94 procent die het Rijk heeft vastgelegd in de Vervoerconcessie van NS. Staatssecretaris Dijksma suggereerde woensdagavond in de Tweede Kamer nog dat er een boete voor NS zat aan te komen wegens de slechte prestaties van de Intercity Direct.

Voor de reizigerspunctualiteit op de HSL-Zuid geldt dat alleen uitval en vertraging die toerekenbaar zijn aan NS worden meegenomen in de berekening, meldt NS in het jaarverslag. Vervolgens stelt de vervoerder dat de Intercity Direct het afgelopen jaar ‘slecht presteerde’. “Dat kwam onder meer door problemen met het materieel, de infrastructuur en communicatie met het veiligheidssysteem. NS en ProRail sturen erop de punctualiteit en uitval van de IC Direct verder te verbeteren zodat een meer betrouwbare dienst ontstaat.”

Op basis van cijfers van ProRail concludeerde Treinreiziger.nl begin dit jaar dat een op de tien Intercity’s Direct vorig jaar niet aankwam in Breda en dat bijna een kwart van de treinen die wel aankwamen een vertraging hadden van minstens 3 minuten. Voor NS is een trein echter pas vertraagd als hij meer dan 5 minuten vertraging heeft.

De reizigerspunctualiteit op het hele NS-net viel vorig jaar met 91,0 procent lager uit dan in 2014 (92,3 procent). Ook de aankomstpunctualiteit was slechter: 94,3 procent van de treinen kwam in 2015 binnen 5 minuten op de bestemming aan. In 2014 was dat nog 94,9 procent. De tegenvallende cijfers schrijft NS toe aan enkele grote verstoringen in 2015.

Constant Stroecken

Over Constant

Constant Stroecken was hoofdredacteur van OV-Magazine tot augustus 2019.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook