Station Geldermalsen fors uitgebreid
dossier PHS

Station Geldermalsen fors uitgebreid

De verbouwingen aan station Geldermalsen zijn nog lang niet klaar. Na het interieur en exterieur komen nu de sporen aan de beurt. Het station krijgt twee extra perrons en een extra spoor voor de MerwedeLingeLijn.

De voetgangersbrug, die in 2011 werd gebouw ter vervanging van de voetgangerstunnel, verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt weer een tunnel. Tussen Tricht, net ten noorden van Geldermalsen en het station, krijgt de lijn naar Dordrecht een eigen spoor. Op het station krijgen de treinen naar Dordrecht en Tiel een eigen perron.

De twee overwegen in Tricht worden vervangen door ongelijkvloerse kruisingen. De nieuwe Randweg in Geldermalsen gaat onder het spoor door.

Het project kost 146 miljoen euro, waarvan Geldermalsen 3,5 miljoen betaalt en het Rijk de rest. De opwaardering van station Geldermalsen maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor. Met de aanpassingen in Geldermalsen kunnen tussen Amsterdam en Eindhoven elk uur 6 Intercity’s rijden, en tussen Utrecht en Geldermalsen 6 stoptreinen. Daarnaast blijft er ruimte voor 2 goederentreinen en voor de stoptreinen naar Dordrecht.

3 reacties

  1. ACF Sierts
    18 februari 2016 om 11:48

    146 miljoen euro – da’s een bizarre smak belastinggeld – voor 1 punt! Laat technocratisch-normatieve systeemdogma’s nu eindelijk eens los (zoals “conflictvrij”, “vrijleggen treindienst” en “derde spoor > dogmatisch alles overwegvrij”), en richt je nu es op effectieve prestatieverbetering. Dan kan je met minder geld meer bereiken – of met hetzelfde geld veel meer.

  2. Hans Casteleijn
    18 februari 2016 om 16:37

    Beste Arco,

    Hier vinden wij elkaar. Bij grootschalige procesoperaties lijkt het zicht op nuchtere kosten-batenafwegingen geheel onder te sneeuwen. Ik mis juist een integrale toekomstvisie op het spoorvervoer. in dat opzicht wil ik graag grootschalig denken : Een HSL lijn voor 200 km/uur van Utrecht naar Breda langs de A27 (en aansluiting op de HSL naar Antwerpen), de verbindingen met Emmerich en Bad Bentheim reconstrueren en deels opnieuw aanleggen voor 180 – 200 km/uur. Dat zet zoden aan de dijk. Vooruit Eindhoven – Düsseldorf/Keulen, dat mag ook nog 160 km/uur zijn vanwege meer regionaal verkeer. Heropen de lijn Maastricht – Aken met moderne, lichte dieseltreinen.

    • asierts
      18 februari 2016 om 17:58

      @Hans: de reden waarom we geen integrale toekomstvisie hebben (maar alleen “PHS” tbv de “grote Randstad”) is onthutsend simpel: het werd anders veel te duur! En dus werd er prioriteit gegeven aan enkele corridors. Maar waarom werd alles veel te duur? Zie issue hierboven = zelfde issue als met Rail 21: de civielontwerpers maken het veel te duur. Weet je nog van Rail 21: 25KV bovenleiding, viersporigheden, fly-overs, overwegen ongelijkvloers.
      Het ligt echt niet alleen aan bestuurders of politiek die geen (resp. de verkeerde) visie zouden hebben. Het ligt ook aan ontwerpers die niet effectief (kunnen) ontwerpen, en steeds weer met peperdure & niet bepaald innovatief doordachte oplossingen aan komen zetten. Maar laat ik deze verzuchting positief afsluiten: 3KV is nu eindelijk serieus in beeld 🙂

Lees ook