Amstelstation wordt weer monumentaal

Amstelstation wordt weer monumentaal

door in rubriek stations
Reacties uitgeschakeld voor Amstelstation wordt weer monumentaal

Een team van Amsterdamse en Deense architecten gaat aan de slag met de renovatie van station Amsterdam Amstel en omgeving. Eind 2019 moet de klus zijn geklaard.

ProRail, gemeente Amsterdam en NS Stations hebben deze week het ontwerpteam van het Amsterdamse Office Winhov en het Deense Gottlieb Paludan Architects uitgekozen om de renovatie en uitbreiding van station Amsterdam Amstel te ontwerpen en te begeleiden. Station Amsterdam Amstel krijgt een hedendaagse uitstraling met respect voor het rijksmonument.

Ratjetoe
Het Amstelstation, geopend in 1939, is ontworpen door de architecten H.G.J. Schelling (NS) en J. Leupen (gemeente Amsterdam). In de loop der jaren hebben allerlei ingrepen plaatsgevonden aan het station. Het ontwerpteam gaat van dat ratjetoe weer één geheel maken dat recht doet aan het monumentale stationsgebouw en aan de toegenomen stroom reizigers.

Amstel voorplein

De verblijfskwaliteit verbetert.

Het stationsgebouw wordt van binnenuit heringericht, inclusief grotere fietsenstalling, zodat de druk op het stationsplein wordt verminderd. De verblijfskwaliteit van het stationsplein wordt aanzienlijk verbeterd. De keerlus voor twee tramlijnen komt ten noorden van de stationshal te liggen, waardoor het mogelijk wordt om de tramlijn door te trekken richting Sciencepark. De Julianalaan, ten oosten van het station, blijft dan beschikbaar voor auto’s en bussen.

Amstel modaliteitenHet Amstelstation is een belangrijke knoop in het stedelijk, regionaal en nationaal ov-net. Trein, metro, R-netbus, stadsbus en tram komen er samen. De indeling van bus- en tramhaltes wordt volledig herzien. Op het plein ten noorden van de stationshal komen twee tramhaltes met een lengte van 61 meter en een passeerspoor.

Amstel busplatformBusstation draait kwartslag
Het busplatform aan de zuidzijde, op gelijke hoogte met de stationshal, biedt ruimte aan de R-netlijnen uit Almere en ‘t Gooi en aan een aantal GVB-buslijnen. Het busstation draait een kwartslag, zodat de voorkanten van de bussen zichtbaar zijn vanuit de stationshal. Er komen acht halteperrons en drie bufferplaatsen, en er is ruimte voor zes taxistandplaatsen.

Amstel autoweg

Julianaweg.

Op de Julianalaan komen twee busperrons voor buslijnen die het Amstelstation aan de oostzijde passeren, en twee tramperrons die elk ruimte bieden aan twee trams. De haltes op de Julianalaan zijn bereikbaar via de trap vanuit de stationshal. Centraal in de hal komt een scherm waarop reizigers hun aansluitende tram of bus kunnen vinden. Ook op de haltes komen schermen met actuele vertrektijden.

Bakstenen trappen
Het Amstelstation is op een terp gebouwd. Daardoor is er een flink hoogteverschil tussen de stationshal en het plein. Nu nog is het station via bijna onzichtbare hellingen bereikbaar. In het definitief ontwerp van de gemeente is ervoor gekozen om de terp te accentueren. Het stationsgebouw krijgt trappenpartijen van bakstenen die het monumentale karakter van het station benadrukken. Directe looproutes leiden naar de hoofdingangen van het station.

Amstel blokkenDe huidige ondergrondse fietsenstalling, die wordt uitgebreid voor 3650 fietsen, grenst straks aan de noordelijke trappenpartij. Daarnaast komen er fietsparkeerplekken aan de Julianalaan, tussen de blokken B en C, en aan de Overzichtweg.

Luifel busstation
De luifel van het busstation, die is gedemonteerd vanwege de bouw van de nieuwe autoparkeergarage, wordt in twee ongelijke delen teruggeplaatst. Het grootste deel wordt veel hoger, zodat de bussen eronder kunnen rijden. Het lagere deel komt vast te zitten aan het stationsgebouw op de oorspronkelijke hoogte.

Download het Concept Definitief Ontwerp Stationsgebied (rechts op de webpagina).

Download Fasering Amstelstation vanaf 2014

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook