Syntus heeft de rechtszaak tegen de provincie Noord-Holland verloren. De provincie gunde de concessie Haarlem-IJmond in januari 2015 na een loting aan Connexxion, toen bleek dat Syntus en Connexxion even veel punten hadden behaald.
Syntus verliest rechtszaak Haarlem-IJmond
Syntus had op zes punten beroep aangetekend bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven, maar in geen van de zes punten geeft het college Syntus gelijk. Zo vond Syntus dat de provincie naderhand nog met nieuwe argumenten was gekomen over de behaalde punten. Het college geeft Syntus daarin weliswaar gelijk, maar het speelt geen rol, aldus de uitspraak. Ook oordeelt het college dat Syntus niet is benadeeld bij de beoordeling van het vervoerplan.
Syntus had ook bezwaar gemaakt tegen de duurzaamheidsbeoordeling. Volgens een onderzoek van CE Delft, uitgevoerd in opdracht van Syntus, zouden de emissies van de Syntus-voertuigen gemiddeld 27 procent lager zijn. Het college vindt echter dat de provincie terecht naar het totaalplaatje heeft gekeken, waarbij ook geluidsnormen zijn meegerekend. Ook de kritiek van Syntus op de beoordeling van andere punten, zoals klanttevredenheid en capaciteit, hebben een beperkt aandeel op de totale beoordeling van de kwaliteit, stelt het college.
Tegen de uitspraak is geen beroep mogelijk. Syntus laat weten de uitspraak 'vanzelfsprekend teleurstellend'te vinden, "want wij hadden ook de reizigers in deze concessie graag onze dienstverlening geboden. Op grond van de waardering van de provincie, die heeft geleid tot een loting, kan de reiziger eenzelfde kwaliteit verwachten van Connexxion."
De loting – conform het bestek – viel ten gunste uitviel van de zittende vervoerder Connexxion. Dat gebeurde volgens De Volkskrant na een onverklaarbaar uitstel waarbij Connexxion nog in de gelegenheid werd gesteld om haar bod extra toe te lichten. Adjunct-directeur Emile Broersma van Syntus zei vlak na de uitslag dat het 'er alle schijn van heeft dat hier niet integer is gehandeld.' Met de loting had Syntus geen moeite, maar het aanbestedingsproces was volgens de vervoerder met name in de laatste fase niet vlekkeloos verlopen.
Zowel Syntus als EBS maakte aanvankelijk bezwaar tegen de gunning. De bezwaarcommissie bleef echter bij de gunning aan Connexxion. De provincie gaf EBS, dat minder punten haalde, nieuwe argumenten voor de afwijzing van het bod. In die argumenten kon EBS zich vinden, hoewel directeur Wim Kurver toen wel stelde dat het 'nog niet helemaal lekker' voelde. Een gang naar de rechter liet EBS achterwege. Syntus koos daar in november vorig jaar wel voor.
Connexxion is blij met de uitspraak en wil nu in overleg met de provincie zo snel mogelijk beginnen met de uitvoering van de nieuwe concessie. Die had eigenlijk al in december vorig jaar moeten ingaan, maar door het beroep rijdt Connexxion nog steeds volgens het oude contract. De provincie kan nog niet zeggen welke datum zij voor oog hebben om de nieuwe concessie in te laten gaan. Uiteindelijk wil Connexxion 78 elektrische bussen inzetten. Haarlem-IJmond had daarmee de eerste emissieloze concessie van Europa moeten worden; de vraag is of dat met deze vertraging nog gaat lukken.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen