Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke stap richting volledig emissievrij openbaar vervoer in de stad, maar Daimler levert in de vorm van Daimler Buses Solutions ook de omringende infrastructuur. De samenwerking tussen beide bedrijven bevalt goed. “Je moet elkaar vinden in intrinsieke motivatie, en bij ons is het de motivatie om een bijdrage te leveren aan de mobiliteitstransitie”, stelt Daimler-directeur Joost van der Bijl. “Omstreeks de zomer van 2025 is HTM de eerste stadsvervoerder die volledig emissieloos openbaar vervoer aanbiedt”, vult Jaap Bierman aan.
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
HTM-directeur Jaap Bierman en Daimler-directeur Joost van der Bijl spreken elkaar regelmatig over de samenwerking en kunnen het duidelijk uitstekend met elkaar vinden. De samenwerking is nieuw in zijn soort. “Waar je traditioneel bij wijze van spreken de sleutels van de bus overhandigde en daarmee was de kous af, even afgezien van eventuele garantieperiodes, blijven we nu tot tien jaar na de levering van de laatste bus nauw betrokken bij HTM”, vertelt Van der Bijl.
De bussen zijn – ten tijde van schrijven – nog niet in gebruik, maar wel al besteld. HTM test eerst met zowel een korte als een lange bus. De lange bussen zijn 18 meter lange gelede bussen, de ‘korte’ bussen zijn 12 meter lang. Voor het gebruik van de 18-meter-bussen moeten een aantal haltes aangepast worden, zodat ze goed bij de halte kunnen stoppen en mensen overal kunnen in- en uitstappen. “Ook wel spannend, want de lange bussen gaan we logischerwijs inzetten op de drukste routes”, aldus Bierman.
De bussen bevallen tijdens de testfase al goed, weet ook Van der Bijl. “Ik heb er zelf ook al in gereden, en je rijdt echt als een god. Ook de harmonicabussen, daar merk je bijna niks van dat ze langer zijn, de uitzwaai is zelfs iets korter.”
Ook de chauffeurs zijn enthousiast. “De bus is comfortabel, ergonomisch beter voor elkaar, stil en geluidloos”, aldus Bierman. Dat heeft ook een neveneffect, vertelt Van der Bijl. “De bussen zijn zo stil dat fietsers en voetgangers je niet altijd horen aankomen.” Bierman: “Daar hebben we wat op bedacht: we hebben een soort trambelletje gemonteerd.”
Beide heren vinden het belangrijk dat de buschauffeur een goede werkplek heeft. “Dat draagt bij aan het werkplezier en voorkomt uitval. En een chauffeur die goed in zijn of haar vel zit, zorgt ook voor een prettiger sfeer in de bus voor de passagiers.”
Aanpassingen aan de bus
De bussen kennen nog meer kleine, maar nuttige innovaties. “Zo zit er een lichtje in de stopknop, zodat je als passagier weet dat de knop is ingedrukt. Simpel, maar doeltreffend.” Ook zijn de informatieschermen verbeterd en op meerdere plekken in de bus aanwezig.
Een grotere verbetering is de toegankelijkheid voor elektrische rolstoelen. Vanwege hun gewicht konden deze rolstoelen in de ‘oude’ bussen niet mee. In de nieuwe bussen is dat beter geregeld. Dankzij een simpele constructie zijn ook gebruikers van elektrische rolstoelen van harte welkom. Bierman: “We hebben deze vastzetmogelijkheid uitgebreid getest met positief resultaat.” De test vond plaats samen met stichting Voorall, die de belangen van mensen met een beperking behartigt. De deelnemers waren positief over de vastzetmogelijkheid in de eCitaro.
Verandering
Het vervangen van een complete vloot bussen is sowieso geen sinecure, maar dit project is toch wel van een andere orde. “We doen veel meer dan alleen maar de aflevering”, aldus Van der Bijl, “we leveren continue ondersteuning en blijven betrokken. Daarvoor hebben we ook Daimler Buses Solutions opgericht.”
Bierman vult Van der Bijl aan: “We hebben geen bussen gekocht, maar een bus-systeem. Een elektrische bus is een halve tram. Bij een traditionele bus, of dat nou diesel of aardgas is, tank je de bus vol en rij je verder de rest van de dag, onafhankelijk van een systeem. Nu moet je rekening houden met het opladen en zorgen dat de chauffeur bijvoorbeeld de juiste bus pakt bij de remise. Daimler levert ook de laadinfrastructuur, via onderaannemers.”
“Wij zijn en blijven voor HTM het aanspreekpunt en regelen de rest”, verduidelijkt Van der Bijl. De opdracht is vanaf dag één als één systeem uitgevraagd. “Dat voorkomt allerlei kleine en grote afhankelijkheden”, stelt Bierman.
Bijdrage aan oplossen netcongestie
De volledig elektrische vloot en de oplaadinfrastructuur kunnen ook bijdragen aan het balanceren van de belasting op het stroomnet. “Daarover hebben we ook contact met de netbeheerder Stedin, want we hebben bijna ons eigen stroomnet, bij wijze van spreken”, aldus Bierman. “Ook met de trams hebben we uiteraard een heel net liggen aan bovenleidingen. Er is steeds meer belangstelling voor om dat slim in te zetten, zodat je de piekvraag naar beneden kunt krijgen.” HTM experimenteert ook met onder andere eigen zonnecellen om de stroombehoefte vanuit HTM te verminderen.
Trots op samenwerking
Het inzetten van elektrische bussen is een omschakeling waar we langzamerhand aan wennen. De samenwerking tussen de twee partijen is minstens net zo vernieuwend. Bierman en Van der Bijl zijn zichtbaar trots op het project én tevreden over de samenwerking. Ze vinden elkaar in de ambitie de reiziger voorop te stellen. Bierman: “We doen alles voor de reiziger en voor de werknemer. We denken samen na over de dilemma’s die bij het project horen en kiezen samen voor de beste oplossing. Daarbij zitten we echt op dezelfde lijn, als HTM en Daimler, om het beste voor de stad, de reiziger en de chauffeur te willen.”
Meer artikelen met dit thema
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…