Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Station Rotterdam Alexander krijgt een grondige opknapbeurt. Het gebouw wordt vervangen en de onderdoorgang krijgt een ander karakter. Transparantie is het toverwoord.

Zowel het station als de stationsomgeving worden onder handen genomen. Het geheel is gedateerd, rommelig en nodigt niet echt uit. “Het station wordt op dit moment slecht gewaardeerd”, aldus Flip Luger, architect van het nieuwe station. “Er staan veel kantoren leeg en de winkels lopen slecht.”

Volgens Luger was het onder handen nemen van het station een ‘kip-ei-verhaal’. “De gemeente wachtte af, totdat NS, ProRail en RET met een plan (pdf) kwamen. En nu zijn de gemeentelijke diensten ineens heel aanspreekbaar.”

Station Alexander is een belangrijk overstappunt aan de oostkant van de stad. De Intercity’s van en naar Gouda stoppen er, eronder liggen de metrosporen van lijn A en B richting Rotterdam Centrum. De overstap is nu nog rommelig. In het nieuwe station moet dat veranderen.

Bekijk ook de fotogalerij met de huidige en toekomstige situatie

“Het ontwerp staat of valt met de reizigersstromen”, aldus Luger. “Die moeten we goed faciliteren. 90 procent van het ontwerp is daarop ingericht.” Er komt onder meer een passerelle op spoorniveau die direct toegang geeft tot de metroperrons eronder. Door gebruik van veel glas wordt het stationsgebouw transparant van binnen naar buiten toe en andersom. Onder de treinsporen zijn zo weinig mogelijk obstakels, zodat er een natuurlijke verbinding moet ontstaan tussen de twee pleinen aan weerszijden van het station.

De 24 betrokken partijen leggen gezamenlijk 9,2 miljoen euro op tafel. Bovendien is er ook een bijdrage uit het programma Beter Benutten. In 2018 moet de verbouwing zijn afgerond, net voor het 50-jarig bestaan van het station.

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever is hoofdredacteur van OV-Magazine.

Laat een reactie achter

Lees ook