De V250 Fyra gaat misschien toch weer rijden. De Italiaanse spoorwegen zouden onder politieke druk een traject voor de treinen gevonden hebben. Niet iedereen is daar gelukkig mee.
Fyra wellicht toch weer op het spoor
De geplaagde treinen staan grotendeels werkeloos langs de kant sinds ze begin 2013 van het Nederlandse en Belgische spoor werden gehaald na een reeks incidenten. Er werd sindsdien slechts een aantal testritten mee gemaakt. AnsaldoBreda, de fabrikant, probeerde de treinen vergeefs te verkopen aan onder meer Turkije.
De Italiaanse krant La Gazetta del Mezzogiorno meldt dat Trenitalia de treinen nu overneemt van Hitachi, de huidige eigenaar van de fabrikant in Pistoia, vanwege 'politiek-industriële redenen'. Op het traject tussen Lecce in Zuid-Italië, Bari en Rome zouden ze vanaf komende juni de kantelbaktreinen van het type ETR485 vervangen.
De ETR485 heeft net als de Fyra een topsnelheid van 250 kilometer per uur, maar kan door zijn kantelbaktechnologie een hogere snelheid halen op het bochtige conventionele spoor. Om het gemis in snelheid te compenseren, willen de Italiaanse spoorwegen de stop in Foggia overslaan, tot grote woede van locale politici.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
De V250 heeft in Nedeland ruim een half jaar gereden in de reizigersdienst. Van enkele proefritten zoals u hier suggereert is dus geen spraken. Verder moet u nog maar eens kijken waar de Fabriek van AnsaldoBreda (Hitachi Rail Europe) staat, want de plaats Pitsoia ken ik niet. Ook het door u genoemde traject komt als een verrassing daar men een ander traject op het oog heeft en men absoluut niet positief staat tegenover inzet aan 250 kilometer per uur maar eerder 200.
Ik adviseer u dan ook met klem uw bronnen te heroverwegen.
Ingediend door Maarten op do, 02/03/2017 - 09:00
@MAARTEN: Er staat dat ze SINDS ze hier uit de dienstregeling gehaald zijn slechts enkele proefritten gemaakt hebben.
Ingediend door Michiel op do, 02/03/2017 - 10:39
De trein dat hij echt onderdeel was van de geplande dienstregeling, was kort. De paar maanden daarvoor ging het om extra ritten, waarbij het rijden met reizigers werd getest.
Ingediend door hkuyeren op do, 02/03/2017 - 18:35
@Maarten: als iemand zo hoog van de toren blaast wil ik er ook wel even een mini-onderzoekje aan wagen. Resultaat: AnsaldoBreda heeft hoofdkantoren in Pistoia, Napels en Reggio. Zoals Michiel terecht opmerkt staat er niet "Van enkele proefritten zoals u hier suggereert is dus geen spraken" maar: "De geplaagde treinen staan grotendeels werkeloos langs de kant sinds ze begin 2013 van het Nederlandse en Belgische spoor werden gehaald na een reeks incidenten". Als ik zoek op het traject kom ik dit in ieder geval op meerdere nieuwssites tegen, net als het Italiaanse artikel.
Misschien jezelf even met klem adviseren even te checken voor je reageert? Of tenminste wat genuanceerder reageren?
Ingediend door Marc op vr, 03/03/2017 - 16:29
In mijn citaat uit het artikel heb ik een belangrijke stukje niet meegekopieerd: Er werd sindsdien slechts een aantal testritten mee gemaakt.
Ingediend door Marc op vr, 03/03/2017 - 16:30
Het zal mij benieuwen of deze treinstellen daar ook daadwerkelijk blijken te kunnen worden ingezet zonder voortdurende problemen. Heel eerlijk gezegd twijfel ik daar nogal aan al was het maar omdat ik ervan uitga dat NS destijds alle bezwaren en klachten heel goed heeft moeten documenteren om rechtszaken tegen de makers van deze treinstellen te winnen.
Ingediend door Antoine BERBEN op vr, 03/03/2017 - 22:29
Reactie toevoegen