Passagiers die vanaf 2017 de rechtstreekse Eurostar van Nederland naar Londen pakken, hoeven niet in Brussel uit te stappen voor een veiligheidscheck.
'Geen verplichte overstap naar Londen'
Dat meldt Seat61.com. Volgens de website vinden alle veiligheidschecks plaats op Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Passagiers die meereizen tot Brussel krijgen slechts toegang tot de helft van de trein. De tussendeuren van de twee gedeeltes van de e320-stellen blijven tijdens de rit gesloten.
Tijdens de stop van 28 minuten in Brussel Zuid stappen passagiers voor de Benelux uit en wordt de trein gecontroleerd. Daarna kunnen passagiers van Brussel naar Londen plaatsnemen in het vrijgegeven gedeelte.
Passagiers van Nederland naar Londen kunnen dus gewoon blijven zitten, aldus Seat61. Eerder was er nog sprake van dat passagiers van Nederland naar Londen verplicht moesten uitstappen voor een controle, vergelijkbaar met de Eurostar vanuit Zuid-Frankrijk naar Londen.
Eurostar wil de procedure vooralsnog niet bevestigen. De plannen zouden nog in ontwikkeling zijn. De procedure komt echter wel logisch over, gezien de duur van de stop in Brussel. Die is aan de korte kant om alle passagiers uit te laten stappen en een veiligheidscontrole te laten doorlopen.
NS bevestigt dat dit het scenario is dat wordt uitgewerkt, al zijn er nog wel complicaties. "We zijn met alle betrokkenen, zoals NS Stations, de marechaussee en Eurostar in gesprek om alles in december voor elkaar te krijgen", aldus een woordvoerder.
Het zou betekenen dat op alle stations zowel de verplichte Schengen-controle als de röntgencheck voor de Kanaaltunnel zou moeten plaatsvinden. Voor met name het krap bemeten en overbezette station Schiphol is de vraag hoe dit in de praktijk zou uitpakken.
Meer artikelen met dit thema
GVB start aanbesteding aanschaf 78 nieuwe trams
10 jul om 09:50 uurDe Vervoerregio Amsterdam heeft aan het GVB opdracht gegeven om te starten met de aanbesteding voor de aanschaf…
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Vervoerregio’s maken bezwaar tegen bezuiniging op het ov
23 jun om 10:47 uurDe Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Niet stoppen op station Schiphol Airport lijkt mij het beste.
Op Amsterdam Centraal spoor 15 met in-checkruimtes op een deel van het busplatform.
Op Rotterdam Centraal is spoor 1 helemaal beschikbaar als de Hoek-van-Hollandlijn daar weg is. Er is daar vast ook wel ruimte voor check-in. De Schengen-reizigers moeten niet te moeilijk doen en ook door de security gaan en als ze daar principiële bezwaren tegen hebben kunnen ze met de Thalys of de Benelux. In ruil daarvoor geen half uur stoppen in Brussel!
Ingediend door huub op do, 02/03/2017 - 15:47
Reactie toevoegen