Het kleinschalig ov in Groningen en Drenthe is niet aantrekkelijk genoeg, stelt de Noordelijke Rekenkamer. Precies om die reden besteden de provincies al het kleinschalig vervoer, of Publiek Vervoer, binnenkort aan.
Noorden besteedt Publiek Vervoer aan
Met het hoogwaardig openbaar vervoer (hov) in Groningen en Drenthe gaat het prima, maar dat is ten koste gegaan van het kleinschalig ov, schrijft de Noordelijke Rekenkamer in het rapport Met de bus naar de stad, openbaar busvervoer in perifere gebieden. De drempels voor het kleinschalig ov zijn hoger geworden. Reguliere buslijnen zijn omgezet in BelBuslijnen waarvoor de reiziger zich een uur van tevoren moet aanmelden. Van weinig gebruikte buslijnen is de frequentie verlaagd. Bovendien is de Regiotaxi slecht vindbaar en is het gebruik ervan sterk teruggelopen.
Krimpgebieden
De provincie Groningen vindt dat de bereikbaarheid in de krimpgebieden juist grote aandacht krijgt, waarop de Noordelijke Rekenkamer vaststelt dat GS het geld voor het krimpbeleid niet gebruikt voor het op peil houden van het ov in de krimpgebieden. Na 2011 hebben de provincies bezuinigd op met name het stadsvervoer in de kleinere steden en de Regiotaxi. Hierdoor daalde het aantal reizigers in het kleinschalig ov tussen 2011 en 2014 met 29 procent. Het aantal reizigers in het hov steeg in die periode juist met 37 procent.
De Opstapper in Friesland zit in de lift, terwijl het gebruik van de Regiotaxi in Groningen en Drenthe sterk is gedaald, constateert de Rekenkamer. Dat is appels met peren vergelijken, vinden Groningen en Drenthe. De Regiotaxi is namelijk geen ov maar contractvervoer en bedoeld als vangnet voor de uithoeken van de provincies. De Opstapper is vraagafhankelijk ov, dat in principe van halte naar halte rijdt.
Hubtaxi
Overijssel heeft de Regiotaxi afgeschaft per 1 januari dit jaar, omdat het vervoer te aantrekkelijk en daardoor te duur was geworden. In Groningen en Drenthe blijft de Regiotaxi wel bestaan, onder de naam Hubtaxi vanaf 2018. Ook dan betaalt de reiziger een relatief hoge prijs voor het vervoer. Overigens wordt een goede vindbaarheid van de Hubtaxi een expliciete bestekseis, beloven de twee provincies.
Groningen en Drenthe werken sinds 2014 aan het integreren van ov en doelgroepenvervoer via het project Publiek Vervoer. Kenniscentrum CMO STAMM en adviseur Marc Jager hebben een projectorganisatie opgezet die al het doelgroepenvervoer en kleinschalig ov van twee provincies en 35 gemeenten binnenkort gaan aanbesteden. De bestaande contracten lopen in 2018 af. Projectorganisatie Publiek Vervoer huist in hetzelfde kantoor als het OV-bureau Groningen Drenthe.
Hubs
Publiek Vervoer bouwt voort op de regiocontracten waarin gemeenten en het OV-bureau per gebied een vervoercontract hebben gesloten voor Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, Regiotaxi en buurtbussen. Voor de incidentele gebruiker zijn de vele vormen van collectief vervoer weinig overzichtelijk. Zogenaamde Hubs, aantrekkelijke op- en overstappunten tussen verschillende vervoersystemen, moeten daar verandering in gaan brengen.
Reactie toevoegen