Houten CAF-tram voor GVB gepresenteerd

Houten CAF-tram voor GVB gepresenteerd

door Maurits van den Toorn in rubriek Amsterdam
geen reacties

GVB en fabrikant CAF presenteerden vandaag in de remise Lekstraat van het Amsterdamse vervoerbedrijf een mock up van de nieuwe trams die vanaf eind 2018 in Amsterdam gaan rijden.

De mock up van tweeënhalve wagenbak is volgens enkele betrokkenen tot stand gekomen met behulp van ‘hout, liefde en hard werk’.

GVB heeft 63 van deze trams in tweerichtinguitvoering besteld. Ze zijn gebaseerd op het type Urbos van CAF, maar op enkele punten worden ze aangepast aan Amsterdamse wensen. Zo zijn ze met een lengte van 30 meter iets korter dan het basisontwerp van de Urbos. Dat is nodig vanwege de bolle bruggen over de grachten en de wisselplaatsen in de Leidsestraat. Ook hebben ze hogere deuren omdat Nederlanders gemiddeld langer zijn dan andere Europeanen.

Love seats
In de breedte zijn aan de ene zijde van het gangpad twee normale zitplaatsen, aan de andere zijde van het gangpad is steeds één extra brede zitplaats: voor moeder en kind, of een ‘love seat’.

De nieuwe trams gaan eerst rijden op de Amstelveenlijn, die de komende jaren tot ‘gewone’ tramlijn wordt verbouwd en wordt doorgetrokken naar Uithoorn. Vanwege die inzet krijgt een deel van de trams, net als de mock up, de grijs-rode beschildering van R-net. “Het is niet de bedoeling dat alle trams deze kleuren krijgen, een deel wordt wit met blauw”, zegt Nico van Paridon, manager openbaar vervoer bij de Vervoerregio Amsterdam. Hoeveel trams precies die uitmonstering krijgen is nog niet bekend.

Optie op 60 trams
De levering van de trams begint in het najaar van 2018. Na de gebruikelijke test- en opleidingsritten verschijnen ze naar verwachting medio 2019 in dienst. De levering loopt door tot medio 2022. GVB heeft een optie op nog eens 60 trams, die CAF ook in eenrichtinguitvoering kan leveren.

De mock up dient om uit te vinden of de inrichting aan de verwachtingen voldoet. Trambestuurders zijn betrokken bij de ergonomie van de cabine, de Reizigersadviesraad heeft geadviseerd over de inrichting. Nu is het aan de reizigers om een oordeel te geven over toegankelijkheid, plaatsing van de stangen, zichtbaarheid van de panelen met reisinformatie en stoelbekleding (stof zoals in de huidige trams en bussen, of glad zoals in de metro).

Opmerkelijk succes
De Spaanse materieelbouwer heeft de laatste jaren opmerkelijk veel succes in Noordwest-Europa met bestelde trams voor Utrecht, Amsterdam, Luxemburg, Birmingham, Freiburg en Vlaanderen, plus nieuwe Sprinters voor NS. De Belgische Raad van State wees vorige week nog de klacht van Bombardier af tegen de levering van maximaal 146 trams aan De Lijn.

Andrés Arizkorreta García, voorzitter en ceo van CAF: “We zijn nog steeds een relatief klein bedrijf. Elke opdracht, hoe klein ook, is voor ons belangrijk. We willen ook zoveel mogelijk bij de opdrachtgever ter plaatse zijn om optimaal samen te kunnen werken.” CAF leverde in 1996-1997 al een serie van 37 sneltramstellen voor de ringlijn van de Amsterdamse metro.

Mensen die de mock up willen bezoeken kunnen zich aanmelden via deze website.

Foto boven: GVB-directeur Alexandra van Huffelen, CAF-ceo Andrés Arizkorreta García en wethouder Pieter Litjens van Amsterdam.

Laat een reactie achter

Lees ook