Verlies NS door boete en gedaald pond

Verlies NS door boete en gedaald pond

door in rubriek hoofdrailnet
Reacties uitgeschakeld voor Verlies NS door boete en gedaald pond

Door de opgelegde boete van ACM voor de fraude in Limburg en het gedaalde pond in Engeland heeft NS in de eerste helft van 2017 een verlies geleden van 14 miljoen euro.

In het eerste half jaar van 2016 maakte NS nog een winst van 69 miljoen euro. De boete van 41 miljoen euro die ACM eind juni oplegde, heeft NS direct afgeboekt. De omzet van NS daalde dit voorjaar met 44 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar, op een totaalomzet van ruim 2,5 miljard in de eerste helft van 2017.

De omzet van Abellio liep terug van 993 miljoen euro in de eerste helft van 2016 naar 948 miljoen in 2017 en komt volledig door de gedaalde koers van het Britse pond. Anders was de omzet voor de buitenlandse activiteiten met ongeveer 40 miljoen gestegen. In Duitsland steeg de omzet met ruim 21 miljoen, onder andere door de start van de nieuwe concessie Saale-Thuringen-Sudharz in het najaar van 2016. De resultaten van ScotRail vielen lager uit. Bovendien heeft Abellio de Northern Rail-concessie op 1 april 2016 moeten overdragen aan Arriva.

Winst in Nederland
In Nederland ging het NS wel voor de wind. De omzet steeg licht met bijna 1 procent terwijl NS het zonder de gedecentraliseerde Hoekse Lijn en Limburgse lijnen moest stellen. De groei kwam uit meer reizigerskilometers, een tariefsverhoging van een half procent en gestegen omzet uit retail op de stations van NS.

De omzetgroei in Nederland werd gedrukt door gestegen personeels- en materieellasten. Het aantal medewerkers groeide met bijna 3 procent naar 31.700, met name personeel in de trein en voor service en veiligheid. Verder investeerde NS in de instroom van de nieuwe Flirt-Sprinters en in het verder verbeteren van de deur-tot-deur-reis. Door de verbeterde app NS Reisplanner Xtra – waarmee reizigers ook adviezen met bus, tram of metro kunnen opvragen – steeg het aantal reisadviezen van 3,2 miljoen in januari naar 4,7 miljoen in juni.

Reizigerspunctualiteit
Ondanks de ingestroomde Sprinters daalde de kans op een zitplaats in de spits licht. Dat gold ook voor een zitplaats op de hogesnelheidslijn. Volgens NS komt dat door de groeiende economie en dalende werkloosheid. Ook de reizigerspunctualiteit is met een half procent gedaald. NS verwacht niet dat de 10-minutendienst tussen Amsterdam en Eindhoven, elke woensdag vanaf september, verlichting gaan brengen. Met het oog op de voorspelde reizigersgroei denkt NS dat het druk zal blijven in de spits.

Hogere cijfers ten opzichte van 2016 oogstte NS op het gebied van klanttevredenheid (+1,6 procent), aanspreekbaarheid van het NS-personeel in de trein (+10 procent), tevredenheid over de stations (+4 procent), reinheid van de treinen (+3 procent) en reinheid van de stations (+4 procent). Het service- en loketpersoneel op de stations en de perrons doet het beter op aanspreekbaarheid (+6 procent), hulpvaardigheid (+3 procent) en vriendelijkheid (+ 1 procent).

West Midlands
De gewonnen aanbesteding van de West Midlands-concessie door Abellio levert NS per 10 december 2017 een flinke omzetverhoging op van ongeveer een half miljard euro per jaar, tot het voorjaar van 2026. Abellio UK heeft een belang van 70 procent in het consortium waar ook Mitsui en East Japan Railway Company (JR East) deel van uitmaken. West Midlands Trains Ltd verzorgt straks de intercityverbindingen vanaf Londen naar Birmingham en Liverpool en verschillende regionale lijnen in West Midlands. Dat doet het bedrijf met 2400 medewerkers en 170 treinen die 177 stations aandoen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook