Tussen Zwolle en Münster moet een nieuwe internationale treinverbinding komen, via Hengelo en Enschede. Daarvoor pleiten de steden in de grensregio. Hengelo zou zo een knooppunt worden van twee internationale spoorverbindingen.
Gemeenten willen trein Zwolle–Münster
De verbinding tussen Zwolle en Münster is nu nog geknipt in Enschede. Doorgaande reizigers moeten overstappen. Bovendien rijden er nog dieseltreinen. Vanaf december rijdt Keolis weliswaar met elektrische treinen tussen Zwolle en Enschede, maar het tracé naar Duitsland heeft nog geen bovenleiding. Het aantal reizigers tussen Enschede en Münster steeg van 4.000 per dag in 2000 naar inmiddels bijna 10.000. De bestaande treinen zitten aan de grens van hun capaciteit.
Volgens de steden is een aantal maatregelen nodig, waaronder verdubbeling van het spoor tussen Altenberge en Nordwalde, net ten noorden van Münster, en elektrificatie van het spoor. Daarmee zouden ook dubbeldekkers mogelijk zijn. De rechtstreekse verbinding zou een aanvulling moeten zijn op de reeds bestaande Intercityverbinding tussen Amsterdam over Hengelo naar Berlijn en de nieuwe regionale verbinding tussen Hengelo en Bielefeld, gerund door Keolis-dochter Eurobahn.
De MONT-steden (Münster, Osnabrück, en Almelo, Borne, Hengelo, Oldenzaal en Enschede) hebben een intentieverklaring (.pdf) ondertekend, waarin ze beloven zich sterk te maken voor de verbinding. De elektrificatie van het spoor zou op zijn vroegst in 2026 een feit kunnen zijn. De kosten worden geraamd op 76 miljoen euro. Een doorgaande verbinding Zwolle–Münster zou kunnen rekenen op 40.000 extra passagiers per jaar tussen de twee steden. Tussen Gronau en Enschede zouden jaarlijks 70.000 extra passagiers kunnen worden vervoerd, citeert de Westfälische Nachrichten.
Ook de wegverbinding krijgt aandacht en vliegveld Münster-Osnabrück (FHO) moet beter bereikbaar worden per spoor.
Meer artikelen met dit thema
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Reactie toevoegen