Transdev stopt per 2 december met de Amsterdamse deeltaxi Abel. De dienst werd 2 jaar geleden als start-up in de vrije taximarkt gezet. Nu Transdev-dochter Connexxion vanaf de nieuwe dienstregeling het gesubsidieerde AML flex start, is er geen ruimte meer voor de dienst.
Transdev trekt de stekker uit Abel
Abel was een zelfstandig bedrijf met Transdev als investeerder. Het taxibedrijf heeft met 20 elektrische taxi’s (Nissan Leaf en Kia Soul) en 50 taxichauffeurs die exclusief voor Abel in dienst zijn bij Transdev. Abel, genoemd naar het gelijkname boek van Annie M.G. Schmidt, was te boeken tussen zeven uur ‘s ochtends en half twee ’s nachts. Volgens Transdev heeft Abel 50.000 gebruikers.
Transdev investeerde enkele miljoenen euro’s in IT, auto’s en chauffeurs. Die kennis wordt nu gebruikt om het deeltaxisysteem aan te bieden in concessies, met name aan de onderkant van de markt. Het systeem draait inmiddels in Arnhem/Nijmegen (onder de naam Breng flex), Helmond (Bravo flex) en binnenkort ook in Noord-Holland (AML flex vanaf 10 december en Overal flex in Noord-Holland Noord vanaf 22 juli volgend jaar). Internationaal wordt het Abel-concept ook toegepast in Florida (Hart Hyperlink) en Sydney (Transdev Link).
De bestaande klanten van Abel kunnen nog tot en met komende vrijdag 1 december gebruik maken van de dienst.
Reactie toevoegen