Connexxion vindt dat het plan van de provincie de reiziger te hard raakt. "Het plan snijdt te drastisch in het voorzieningenniveau”, aldus CEO Manu Lageirse van moederbedrijf Transdev. Arriva en EBS hebben zich wél ingeschreven op de nieuwe concessie. Gedeputeerde Harry van der Maas kijkt dan ook iets anders tegen de zaak aan: "Het is erg positief nieuws voor Zeeland", zegt provinciebestuurder Harry van der Maas. "Zoveel vervoerders zijn er überhaupt niet in Nederland. Dus met twee inschrijvingen ben ik tevreden. De komende tijd zullen we de inschrijvingen gaan beoordelen."
Connexxion stopt met busvervoer in Zeeland
Dat Van der Maas toch positief is, is ook niet heel moeilijk te verklaren: eerder waren er helemaal geen inschrijvingen op de concessie. Daarop werden de eisen voor zero-emissie-bussen versoepeld en is er extra budget beschikbaar gesteld. De contractduur is verlengd, van de gebruikelijke acht naar twaalf jaar, om de vervoersbedrijven meer tijd te geven hun investeringen terug te verdienen.
Kwaliteit
Transdev-CEO Lageirse noemt de plannen ambitieus en onderschrijft de noodzaak van deelmobiliteit en verduurzaming. De provincie wil volgens hem vooral te snel, wat ten koste zou gaan van de kwaliteit voor de reiziger.
Deadline
De deadline voor inschrijving verstreek op 17 december om 12:00. De nieuwe concessie gaat in 2027 en, met een looptijd van 12 jaar. Arriva en EBS hebben zich dus wel ingeschreven op de concessie, dus de provincie heeft wat te kiezen.auffeurs over de dienstregeling.
Huidige contract
Het contract met Connexxion is, na de mislukte vorige aanbesteding, verlengd tot eind 2026. Daarna zal het huidige personeel worden overgenomen door de nieuwe vervoerder.