Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft

dinsdag 11 juni 2024

De twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De concessie loopt van december 2025 tot en met 2035. Qbuzz moet plaatsmaken voor Transdev, Keolis verzorgde al ov in de Utrechtse regio en mag dat dus blijven doen.

 

De aanbesteding voor de twee Utrechtse concessie startte in juli 2023. Utrecht Binnen betreft bus en tram in de stad Utrecht en directe omgeving; Utrech tBuiten betreft bus in het westelijk en oostelijk deel van de provincie, inclusief de stad Amersfoort.

Van de vijf vervoerders die zich hadden ingeschreven op de concessies kwamen Transdev en Keolis het beste uit de bus. 

De beide vervoerders bieden in het beschikbaar gestelde budget meer vervoer dan minimaal was geëist. Reizigers moeten hier in de nieuwe concessieperiodes dan ook van profiteren, onder andere door hogere frequenties en meer reisopties. 

Het materieel dat de vervoerders hebben aangeboden moet ook grote stappen in de transitie naar volledige zero emissie busvervoer mogelijk maken.

U-OV

De vervoerders gaan rijden onder de bekende merknaam U-OV, zoals de provincie ook voorschrijft. De reiziger ziet dus in de hele provincie dezelfde merknaam en uitstraling. Ook de communicatie en klantenservice zullen gebundeld zijn onder de U-OV merknaam.

Maatregelen om voldoende personeel te werven, de toegankelijkheid van het ov te waarborgen en te vergroten en inzet op goed werkgeverschap zijn belangrijke argumenten om voor deze twee vervoerders te kiezen. 

Gedeputeerde André van Schie (Mobiliteit): "Ik ben erg blij met dit aanbestedingsresultaat. Met de winnende inschrijvingen krijgt de Utrechtse reiziger meer en beter openbaar vervoer. Het wordt daardoor nog aantrekkelijker om met het openbaar vervoer te reizen. De komende jaren zetten we bovendien samen met de vervoerders belangrijke stappen naar zero emissie openbaar vervoer, wat een positief effect heeft op de leefomgeving en het milieu. Ik denk dat we met beide vervoerders partijen hebben die goed OV aanbieden aan de reiziger in onze provincie. En bovendien in staat zijn het OV de komende jaren door te ontwikkelen in goede samenwerking tussen provincie, vervoerders en andere partners.”

Qbuzz

Verliezer in het verhaal is Qbuzz, dat nu nog de concessie Utrecht Binnen mag verzorgen. Het rijdende personeeel van Qbuzz gaat, zoals in de WPV 2000 staat, over naar de nieuwe vervoerder. 

De komende zes weken kunnen de vervoerders die niet hebben gewonnen nog bezwaar aantekenen tegen het gunningsbesluit.

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?

21 feb om 08:59 uur

Binnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …

Lees verder »
descriptionArtikel

Appels, peren, ov en publieke mobiliteit

20 feb om 16:13 uur

Afgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eerste Brabantse bushalte rookvrij

31 jan om 09:23 uur

De bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…

Lees verder »
descriptionArtikel

Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn

30 jan om 09:04 uur

Staatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…

Lees verder »
descriptionArtikel

VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov

23 jan om 12:44 uur

De MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…

Lees verder »
descriptionArtikel

Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024

21 jan om 09:46 uur

In 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…

Lees verder »
descriptionArtikel

Keuzes voor het spoor

18 dec 2024

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"

10 dec 2024

In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…

Lees verder »