Regie ontbreekt nog bij opvolger dieseltrein
dossier ZE2025

Regie ontbreekt nog bij opvolger dieseltrein

Bussen elektrificeren in een steeds sneller tempo. Maar hoe zit het met dieseltreinen? Twee fabrikanten komen vrijwel tegelijkertijd met twee totaal verschillende initiatieven. De regie in Nederland ontbreekt vooralsnog. Arriva neemt alvast een weloverwogen gok. 

Elektrificatie van spoorlijnen in Nederland.

NS heeft net afscheid genomen van de laatste dieseltreinen. Tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Enschede rijden sinds 10 december elektrische treinen van Keolis. Maar er zijn nog genoeg spoorlijnen waar geen bovenleiding ligt. Met name in het noorden van het land, maar ook in Overijssel en Gelderland wordt nog vrolijk doorgedieseld. In het kader van het Klimaatakkoord van Parijs moeten alle zeilen bijgezet worden om de beoogde CO2-reductie te halen. En treinfabrikanten lijken nu ook voor de onderkant van de markt een antwoord te zoeken.  

Waterstof in plaats van tientallen accu’s
Zo werken ze op de grootste productielocatie van Alstom in het Duitse Salzgitter al een aantal jaar aan een waterstoftrein. Als basis nam het bedrijf een Coradia Lint; een dieselstel dat al enige jaren zijn diensten in Europa bewezen heeft. Tot enkele jaren geleden waren de stellen bijvoorbeeld te zien bij Syntus in de Achterhoek en nog altijd rijden ze tussen Almelo en Hardenberg.

In

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook