Eurostar start op 4 april in één richting

Eurostar start op 4 april in één richting

Eurostar gaat vanaf 4 april twee keer per dag rechtstreeks tussen Londen en Amsterdam rijden. Van Amsterdam naar Londen zullen reizigers voorlopig moeten overstappen in Brussel voor een veiligheidscheck.

De reistijd komt op 3 uur en 1 minuut tussen Londen en Rotterdam en 3 uur en 41 minuten tussen Londen en Amsterdam. Tickets zijn verkrijgbaar vanaf 40 euro en beschikbaar vanaf 20 februari. De trein stopt niet in Antwerpen en Schiphol.

Andersom is het aanbod kariger. De faciliteiten om grens- en veiligheidscontroles uit te voeren in Amsterdam en Rotterdam zijn nog niet geregeld. Naar verwachting duurt het nog tot eind 2019 voordat dat is opgelost. Tot die tijd moeten reizigers met de Eurostar of Thalys naar Brussel en daar uitstappen voor een check. Een ticket naar Londen is bovendien duurder: vanaf 49 euro. De reistijd bedraagt 4 uur en 40 minuten.

Zowel qua prijs als qua reistijd kan de Eurostar tussen Londen en Amsterdam zich meten met het vliegtuig. De treinstellen van Eurostar bieden plaats aan 900 passagiers. Eurostar denkt al na over een derde verbinding per dag. Tussen de vliegvelden van Amsterdam en Londen zijn vier tot vijf vliegverbindingen per uur.

7 reacties

  1. asierts
    9 februari 2018 om 14:16- Reageren

    Vreemd, ik zie Breda niet in het kaartje staan…

    • Hildebrand van Kuyeren
      9 februari 2018 om 15:14- Reageren

      Zo versnel je op papier de verbinding 😉

  2. Robert Jan Roos
    9 februari 2018 om 15:23- Reageren

    Breda??? Waarom??? Gaat over de Eurostar, zijn veel meer stations met één overstap te bereiden. Begint nu ietsjes meer te lijken op de oude hsl model vervoerswaarde studie. Daar werd gerekend met per uur 3 hsl treinen, te weten naar Parijs, Londen en Zuid-Frankrijk.

    • Ing ACF Sierts
      12 februari 2018 om 13:49- Reageren

      RJ, ik merkte alleen maar op dat het kaartje niet klopte. Het is absoluut geen pleidooi om Asd-Londen via Bd te gaan doen! Als het aan mij ligt gaat die absurde omrijroute van de Benelux er ook zsm uit, en komt er een snelle IC Antwerpen-Noorderkempen-Breda-Tilburg-Utrecht.

  3. Adriaan Jobse
    9 februari 2018 om 17:10- Reageren

    Een goede ontwikkeling. Maar wel dieptreurig dat dit allemaal pas nu komt; en ook nog zo moeizaam. In liberale kringen schermt men zo graag met de aanduiding “Lapland”. Op spoorweggebied lopen we héél véél verder achter. Ondanks alle typisch ‘Hollandse fanfare’.

  4. Sai
    10 februari 2018 om 11:14- Reageren

    Dus als ik het goed begrijp, dan rijdt er wel een ‘volle’ trein van Londen naar Amsterdam en stopt op diverse plekken. Maar hij gaat leeg terug naar Brussel om daar pas de eerste passagiers in te laten stappen naar Londen?

    • Dick
      10 februari 2018 om 22:55- Reageren

      Bijna. Er kunnen passagiers mee van Amsterdam naar Brussel, maar die moeten voorlopig allemaal uitstappen. Om verder te reizen naar Londen moeten ze in Brussel nog door de douane: uitstappen, douane en weer instappen kost al snel 45 minuten. Maar de haltetijd van de Eurostar op Brussel is erg kort en gebaseerd op passagiers die al in Amsterdam en Rotterdam door de douane zijn geweest. Om deze Eurostar te halen in Brussel moet je dus een trein eerder pakken in Amsterdam / Rotterdam, bv de Thalys.

Laat een reactie achter

Lees ook