Hengelo-Bielefeld rijdt, alleen in Duitsland

Hengelo-Bielefeld rijdt, alleen in Duitsland

De verbinding tussen Hengelo en Bielefeld blijft een zorgenkindje voor vervoerder Eurobahn. De dienst rijdt inmiddels wel, maar nog niet op het Nederlandse deel van het traject. Daarvoor zijn drie hoofdoorzaken, zegt Eurobahn-woordvoerder Nicole Pizzuti. Eurobahn weet nog niet wanneer de treinen wel op orde zijn.

Zo geeft het treinbeveiligingssysteem ECTS bij drie treinstellen een storing, waardoor ze alleen in Duitsland kunnen worden ingezet.

En bij een enkel treinstel stoort de software, waardoor deze de grens niet overkomt voordat hij uitgebreid wordt gereset. “Over het algemeen kan ’s nachts op het opstelterrein pas een storing uit de systemen worden verwijderd”, aldus Pizzuti.

Bovenleidingspanning
Het grootste euvel zit echter in de omschakeling op de bovenleidingspanning. In Bad Bentheim schakelen de treinen over van de Duitse 15.000 Volt wisselspanning naar de Nederlandse 1500 Volt gelijkspanning.

“Door een defect aan de spanningsherkenning valt de meetweerstand uit. Dan is dat treinstel de rest van de dag niet meer inzetbaar op het Nederlandse net. De trein moet dan eerst naar de werkplaats”, aldus Pizutti.

Lees ook: Dramatische start Eurobahn in Hengelo

Testritten
Om de storingen te verhelpen worden nu testritten gemaakt met speciale test- en meetapparatuur. Ook werden vorige week testritten gemaakt op het grensbaanvak, om te onderzoeken of de  infrastructuur van invloed is op de storingen.

Parallel doet Eurobahn testen met sterkere meetweerstanden. “Als die positief uitvallen, gaan we die inbouwen in de treinstellen”, zegt de woordvoerder.

Herstelwerk
Voor de herstelwerkzaamheden gebruikt Eurobahn niet meer alleen de werkplaats in Münster, maar ook de werkplaats in Hamm van Keolis, de moedermaatschappij van Eurobahn. De treinstellen zijn ook al voor onderzoek in de Stadler-werkplaats in Hengelo geweest.

Tot nu toe zonder succes dus. “Voorlopig zetten we voor reizigers van en naar Hengelo treinvervangend busvervoer in. Jammer genoeg weten we nog niet wanneer de problemen definitief zijn verholpen.”

Eén reactie

  1. asierts
    4 mei 2018 om 23:13- Reageren

    = de to-ta-le technologische incompetentie. Het lijkt zowaar de Fyra & ICdefect wel. Hier helpt maar 1 ding tegen: de opdrachtgever moet kei-hard en meedogenloos miljoenenclaims erin gooien en dreigen met einde concessie. Geen enkel excuus accepteren, gewoon volle bak miljoenen claimen en elke dag dat het voortduurt nog veel meer duizenden euro’s, totdat betrokken partijen desnoods dag & nacht met de allerbeste technici ter wereld het probleem identificeren en oplossen – of failliet zijn gegaan aan hun technische onvermogen. Wat hier nu gebeurd tart werkelijk elk voorstellend vermogen.

Laat een reactie achter

Lees ook