Dales betuigt (weer) spijt over NZ-lijn
dossier Randstad

Dales betuigt (weer) spijt over NZ-lijn

Geert Dales, in 2002 de Amsterdamse wethouder van Economische Zaken heeft spijt betuigt dat hij de zaken rond de Noord/Zuidlijn te rooskleurig heeft weerspiegeld.

Eerder deed hij dat al tijdens een besloten bijeenkomst in de ambstwoning van de burgemeester van Amsterdam; vanavond deed hij dat ook in het openbaar tijdens een discussieavond in de Balie in Amsterdam waarbij verschillende betrokkenen en deskundigen terugblikten op de aanleg van de Noord/Zuidlijn.

Die werd aanvankelijk begroot op 1,1 miljard euro, maar kostte uiteindelijk 3,1 miljard. Dales overtuigde de raad destijds dat de lijn binnen tijd en budget zou worden afgebouwd. Dat had hij niet moeten zeggen, erkent hij nu ook publiekelijk.

De metro had eigenlijk al in 2011 al moeten gaan rijden, maar dat wordt nu 22 juli 2018. De aanleg ging gepaard met vele tegenslagen en vertragingen. De inmiddels door Sharon Dijksma (PvdA) vervangen wethouder Pieter Litjens (VVD) sprak de afgelopen jaren van een ‘Olympische opgave’ om de lijn te voltooien. “Dat vind ik wel bijzonder, aangezien de werkzaamheden de afgelopen jaren niet zoveel verschild hebben met een willekeurig ander bouwproject in een dichte stedelijke omgeving”, stelde Parool-journalist Bas Soetenhorst fijntjes vast.

De bijdrage van Dales was charmant en grappig en zette zijn voormalige opponenten met een glimlach in de hoek. “Dit is het laatste debat dat er kritiek wordt geuit op de Noord/Zuidlijn, want straks rijdt hij en dan praat niemand er meer over”, spiegelde hij het publiek voor. Hij wees naar de Parijse Meteor; lijn 14, die eind jaren 90 werd gebouwd. “De prognose van de reizigersaantalles was daar 19 miljoen. Na 10 jaar waren het er 80 miljoen! De Noord/Zuidlijn is de Gina Lollobrigida van de stad.”

Vooralsnog staat de Noord/Zuidlijn met 1-0 achter. De raad werd destijds overtuigd met het feit dat de lijn 200.000 reizigers per dag zou vervoeren. Inmiddels is die prognose met 120.000 reizigers per dag een stuk bescheidener geworden.

In ons komende themanummer Randstad komen we uitgebreid terug op de Noord/Zuidlijn.

3 reacties

  1. NZ lijn
    6 juni 2018 om 16:10- Reageren

    Spijt zei Dales wel te hebben maar meneer kon het niet laten ongepast arrogant te zijn. Ik hoop van ganser harte dat de NZ lijn een flop wordt.

  2. Job Janssens
    7 juni 2018 om 17:04- Reageren

    ‘De bijdrage van Dales was charmant en grappig en zette zijn voormalige opponenten met een glimlach in de hoek’.
    Zo, zo…nou, nou…

  3. Philip
    16 juni 2018 om 07:43- Reageren

    Naast de overschrijding van het budget en duur van de bouw, is de Noord-Zuidlijn een ramp voor het fijnmazige OV in Amstrdam. Zo wordt tramlijn 16 opgeheven, lijnen op vreemde wijze omgelegd, vervallen tram’ en buslijnen naar CS, vervallen 10talle haltes van bus -en tramlijnen, moet er vaker worden overgestapt , zijn plaatsen on de omgeving van Amsterdam slechter te bereiken en kunnen werkenden uit bv Landsmeer, Uithoorn , Amstelveen ed niet meer rechtstreeks naar het centrum.van Amsterdam reizen in de randgemeenten zijn ongelooflijk veel bushaltes vervallen.
    De Noorf-Zuidlijn in combinatie met de laatste concessie aan Connection is een regelrechte ramp voor het OV.
    https://tinyurl.com/amstelveenbus

Laat een reactie achter

Lees ook