21 e-bussen rijden al in N-Holland Noord

21 e-bussen rijden al in N-Holland Noord

Na steden als Eindhoven en Amsterdam rijdt Connexxion nu ook in de regio Noord-Holland Noord met elektrische bussen in de nieuwe dienstregeling, sinds 22 juli.De eerste 21 midi-bussen van BYD rijden al. Eind dit  jaar volgen de 62 middelgrote bussen van VDL.

“De eerste reacties van chauffeurs en reizigers stemmen ons tevreden”, zegt Connexxion-woordvoerder Renzo Hijman. De ‘stille’ bussen zijn voorzien van een ‘trambelletje’, dat de chauffeurs gebruiken bij drukke verkeerssituaties in de stad om mensen te waarschuwen.

Emissievrij
Connexxion kiest in Noord-Holland Noord bewust voor elektrische bussen. Het vervoerbedrijf wil een bijdrage leveren in het terugbrengen van de CO2-uitstoot en wil daar waar mogelijk emissievrij rijden. De bussen rijden op verschillende routes in de omgeving van Alkmaar, Hoorn en Den Helder.

Laadpleinen
Voor de levering van de elektrische bussen en de laadpunten heeft Connexxion PitPoint ingeschakeld, leverancier van schone brandstoffen en elektrisch vervoer. Bart Kraaijvanger, manager van het zero-emissieprogramma bij Connexxion, zegt hierover: “Wij hebben goede ervaring met PitPoint als leverancier van groengas en hebben hen daarom voor dit project benaderd.”

In totaal heeft Pitpoint drie laadpleinen ontwikkeld in de kop van Noord-Holland. Den Helder heeft vijf laadpunten, Hoorn 26 en Alkmaar heeft met 54 laadpunten het grootste wisselstroomlaadplein voor het ov in Nederland. De voertuigen zijn negen meter lang, hebben 22 zitplaatsen en een actieradius van 220 kilometer.

Bussen uit China en Nederland
Connexxion wilde bij het ingaan van de nieuwe concessie op 22 juli al direct met 83 elektrische bussen rijden. Het bleek echter niet mogelijk. De eerste 21 midi-bussen zijn al geleverd door de Chinese fabrikant BYD. De 62 nog te leveren elektrische 9-meterbussen maakt VDL.

2 reacties

  1. CBE de Koster-Schneider
    11 augustus 2018 om 20:44- Reageren

    De nieuwe e-bussen naar volle tevredenheid? Kan ik me niet voorstellen. Ik vraag me serieus af of de Connexxion beleidsmakers ooit een meter in deze hellewagens hebben gereden.

    – De motor giert met veel lawaai en hele hoge tonen, vooral bij harder rijden. Oorverdovend.
    – De bus rammelt aan alle kanten. Ook een bron van herrie.
    – De schokdempers zijn vergeten: op de Hoornse keien rammelen de tanden je mond uit.
    – De bel? Bizar, keihard geluid. Zit je met een hartverlamming tegen het plafond.
    – In het lage gedeelte zijn maar twee zitplaatsen in de rijrichting. Vier mensen mogen achteruit mee. En één daarvan verliest zijn knieschijven als de volgende passagier zijn wandstoeltje neerklapt.
    – Bochten? Houdt u goed vast of u zit op de grond.
    – En een geur. Misselijkmakend. Van goedkoop plastic.
    – Ware ook fijn geweest als elke bus de airco werkend had gekregen in die hitte. Nota bene: in deze bus kan geen luik open.

    Kortom, de achtbaan is hier niks bij. Ben al meerdere keren, en niet als enige, groen die bus uitgerold. EN DAT LIGT NIET AAN DE RIJSTIJL VAN DE CHAUFFEURS.
    Op de Connexxion site, waar ik deze klachten heb gememoreerd, stonden vele slechte ervaringen vermeld.
    Dus: een fantastische nieuwe bus? Hadden ze de oude maar opgelapt.

  2. Linda Overboom
    12 augustus 2018 om 07:00- Reageren

    De bussen vindt ik wel mooi
    En rijden lekker en als je eruit moet hoor een bel lijkt wel een metro bel.
    Alleen in de de kleine nieuwe bussen weinig stoelen voor de passagiers

Laat een reactie achter

Lees ook