Luchthaven Schiphol gaat samen met Hardt Hyperloop uit Delft onderzoeken of een hyperloopverbinding met het vliegveld van Frankfurt haalbaar is.
In 50 minuten van Schiphol naar Frankfurt
Tijdens de HyperSummit kondigde Hardt ook de eerste bevindingen aan naar een eventueel traject tussen Schiphol en Frankfurt. De reis over het traject van 450 kilometer duurt in totaal 50 minuten. De hyperloop kan voor 2 miljoen reizigers een alternatief worden voor het vliegtuig. In zijn totaliteit kunnen jaarlijks 48 miljoen mensen worden vervoerd op dit het traject. Daarnaast is de reis een stuk milieuvriendelijker; op jaarbasis scheelt het 83.500 ton CO2-uitstoot.
Beter bereikbaar maken Schiphol
De Schiphol Group ziet de hyperloop niet als bedreiging, maar als manier om de luchthaven beter bereikbaar te maken. Samen met Hardt wordt er nu onderzocht of het haalbaar is om een hyperlooptraject aan te leggen naar luchthaven Franfurt. Tim Houter, CEO van Hardt Hyperloop, is blij met de samenwerking: “Wij zijn ontzettend trots dat de beweging, die zich bezig houdt met de hyperloopontwikkeling, steeds groter wordt. Dit evenement bewijst dat de sleutel ligt in samenwerking.”
Richard Emmerink, directeur Corporate Development van Royal Schiphol Group, zegt over de samenwerking: “We zoeken de samenwerking op met diverse andere partijen voor kennisontwikkeling op het gebied van nieuwe mobiliteitsvormen, innovatieve transportnetwerken en veranderingen in het mobiliteitslandschap.”
Ontwerp hyperloopstation
Architectenbureau UNStudio heeft tijdens de HyperSummit een eerste ontwerp van het hyperstation voor de toekomst gepresenteerd. Ren Yee, Head of Innovation Strategy & Forecasting, van UNStudio: “Het hyperloopsysteem heeft het potentieel om meerdere uitdagingen tegelijk aan te pakken. Wij geloven dat de hyperloop ons bij al deze uitdagingen kan helpen. En het ontwerp van de hub speelt hierbij een belangrijk factor.”
Testomgeving bouwen in Flevopolder
Hardt rondde dit jaar al twee succesvolle investeringsrondes af. Het opgehaalde geld wordt onder meer besteed aan het aantrekken van talent om een testomgeving te kunnen bouwen in de Flevopolder. Uit onderzoek blijkt dat de komst van een hyperloop in Flevoland haalbaar is. De TU Delft ziet de hyperloop als een toevoeging op het openbaar vervoer.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen