Parkeren gaat de hoogte in

Parkeren gaat de hoogte in

Nederland telt in totaal 349 P+R-voorzieningen bij stations. Het grootste deel bevindt zich op maaiveld, maar er verrijzen steeds vaker moderne parkeertorens. “De beperkt beschikbare grond rond stations wordt steeds duurder”, constateert parkeeradviseur Marc Moonen. “De hoogte in, is dan een oplossing.”

 

Parkeeradviseur Marc Moonen

Afgelopen jaren werden zes parkeervoorzieningen ‘de hoogte in’ gebouwd. De parkeertorens bij stations Zutphen, ’s-Hertogenbosch, Driebergen-Zeist zijn eigendom van NS. De garages bij Wijchen, Dieren en Sassenheim zijn in bezit van de gemeente. NS-woordvoerder Corien Koetsier noemt de beperkte ruimte als reden om het hoger op te zoeken. “De druk op de ruimte in de stationsomgeving neemt toe. Evenals de vraag naar P+R’s, met name door de groei van het aantal treinreizigers. Een gebouwde parkeervoorziening kan dan uitkomst bieden. Het aanbod aan de klant moet kloppen.”

Voordelen 
De moderne parkeertoren biedt bovendien meer comfort voor de reiziger, zegt parkeeradviseur Marc Moonen. “De loopafstand voor de automobilist wordt kleiner: je kunt met de lift, de auto staat overdekt en dus droog. Kwalitatief en praktisch biedt de gebouwde P+R-voorziening voordelen.”Parkeren in een garage is voor de bezoeker een financiële afweging. “De P+R is het begin- of eindpunt van de ov-reis. Daarom verwacht de reiziger dat hij

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook