Het station als icoon in de stad

Het station als icoon in de stad

door Maurits van den Toorn in rubriek artikel, stations
geen reacties

Ruim twintig jaar geleden viel het besluit om zes stations waar hogesnelheidstreinen zouden stoppen groots aan te pakkenEr was toen naast de HSL-Zuid ook nog sprake van de HSL-Oost.Gewend als Nederland was aan de sobere stationsbouw uit de jaren zestig tot negentig vielen opeens woorden als ‘grandeur’ en ‘allure’. Het nieuwe of vernieuwde station mocht, nee, moést een icoon worden in de stad.

Bij de vernieuwing van de stations ging het enerzijds om het imago van de trein en het opkrikken van het openbaar vervoer. De HSL-stations moesten een soort ‘poort van Nederland’ worden, een goed welkom voor internationale treinreizigers met een voorzieningenniveau gelijk aan dat van een moderne luchthaven. Anderzijds was sprake van pure noodzaak: voor de voorziene reizigersgroei waren meer en langere treinen nodig. 

Niet alleen de stations zelf kregen een nieuwe jas. Het spoorgebouw werd beschouwd als een katalysator voor stedelijke ontwikkeling. Het Rijk trok de knip om ruimtelijke kwaliteit toe te voegen en de verbinding tussen stad en station te verbeteren: vier maal 110 miljoen euro voor de vier grote steden en twee maal 55 miljoen euro voor Arnhem en Breda. Omdat het om de ruimtelijke kwaliteit ging, kwam het geld 

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook