De NS-directie en een viertal FNV-leden gaan met elkaar in gesprek om verbeteringen door te voeren op de HSL. Dat is de uitkomst van het gesprek tussen NS-directieleden en leden van vakbond FNV Spoor.
FNV en NS praten over verbeteringen HSL
Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor, overhandigde vanmiddag namens 1200 NS-medewerkers een manifest aan Vincent Verbeet (NS-directeur Besturing Operatie) en Heike Luiten (directeur NS International). De medewerkers klaagden over de arbeidsomstandigheden rondom de HSL.
In het manifest staan twaalf verbeterpunten voor de hogesnelheidslijn benoemd (zie onderaan). Deze richten zich op personele bezetting, opleiding, ondersteuning, materieel en infrastructuur. Veel machinisten vinden dat ze na de opleiding te snel in het diepe worden gegooid en dat de begeleiding ondermaats is.
Gezamenlijk belang
NS-bestuurder Verbeet zegt open te staan voor verbeteringen. Verbeet: “We hebben het manifest met dank in ontvangst genomen. Daarna hebben we een open gesprek gehad met een tiental aanwezige collega’s, die hun zorgen hebben geuit. We hebben afgesproken dat vier van hen met ons gaan meedenken over hoe het beter kan op de HSL. Daar zijn we blij mee, want we hebben een gezamenlijk belang: het zo goed mogelijk doen voor onze reiziger."
Welke verbeterpunten worden doorgevoerd en op welke termijn is nog niet besproken. NS wil het manifest eerst goed doornemen, maar wel wel ‘zo snel mogelijk’ met verbeterpunten komen.
De twaalf verbeterpunten uit het manifest
Personele bezetting:
1. Instroom dient zoveel mogelijk te geschieden op basis van vrijwilligheid. Borg daarbij eventuele centrale en lokale toezeggingen, voorwaarden en afspraken.
2. Waar vrijwilligheid voor onvoldoende instroom zorgt, zorg dan voor transparant gedragen regels waarop medewerkers worden aangewezen.
3. Nieuwe HSL-collega’s moeten zowel functie-inhoudelijk als arbeidsvoorwaardelijk duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt en wat men van NS mag verwachten. Wees helder en transparant.
Opleiding:
4. Leid de machinisten op tot praktijkervaren vakkrachten op de HSL, zodat ze vanuit vakkennis in voorkomende gevallen autonoom kunnen handelen.
5. Breid de opleiding inclusief de praktijklessen substantieel uit.
6. Selecteer een groep ervaren (aantoonbaar HSL-kundig) vakkrachten en zet deze in voor het begeleiden van instromende collega’s.
7. Nieuwe HSL-collega’s worden met een vaste ervaren (aantoonbaar HSL-kundig) begeleider in de praktijk ingezet.
8. Breng deze begeleiders periodiek samen voor bijscholing, opfrissing, delen van informatie, tips & trucs et cetera.
Ondersteuning:
9. Zorg voor één terzakekundig 'loket' voor ondersteuning, meldingen optimalisatie en evaluatie. In dit loket dienen alle schakels van de HSL-keten vertegenwoordigd zijn.
Dit voorkomt onnodig tijdsverlies bij onder andere strandingen. Nu moet de machinist soms drie functionarissen, welke geregeld de benodigde adviezen of hulp niet kunnen bieden, bellen alvorens de machinist kan proberen weer op weg te raken.
Materieel:
10. Het materieel moet dienstvaardig de dienst in. Stel hiervoor specifieke diensten op de overstandlocaties voor het uitzetten, inzetten en beproeven van de dienstvaardigheid van het materieel. Voorwaarde is wel dat deze diensten niet voor andere klussen ingezet gaan worden in de rangeerdienst.
11. Voer de modificaties van software op de overstandlocatie uit. Nu moet iedere TRAXX-sandwich stam hiervoor afzonderlijk naar de Watergraafsmeer. Dit drukt op de capaciteit.
Infra:
12. Het ProRail-plan verdient de steun van de directie met betrekking tot hun plannen voor de aanpassingen in de infra;
Aanpakken van de Fasescheidingen, de Spanningssluizen, en de HSL op- en afritten etc. Alles toegespitst om problemen en strandingen te kunnen voorkomen.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen