Zwolle Stadshagen twee weken in gebruik

Zwolle Stadshagen twee weken in gebruik

Keolis houdt vanaf 2 juni een proef van twee weken op de spoorlijn Zwolle–Kampen, waarbij de Blauwnettrein gaat stoppen op station Zwolle Stadshagen.

De provincie Overijssel, ProRail en Keolis hebben afgesproken dat het station vanaf de nieuwe dienstregeling definitief in gebruik wordt genomen. Maar voor dat zover is, onderzoekt de vervoerder eerst of het station onder de huidige omstandigheden kan worden opgenomen, zonder afbreuk te doen aan de robuustheid van de lijn. De proefperiode eindigt op zaterdag 15 juni.

Twee minuten inhalen
Omdat een treinrit door de extra stop twee minuten langer gaat duren, rijdt Keolis een tijdelijke aangepaste dienstregeling. Door de nieuwe treintijden worden de overstaptijden op andere trein- en busdiensten zoveel mogelijk behouden.

Zwolle-Kampen: Tijdens de proef vertrekt de trein uit Zwolle twee minuten eerder dan in de huidige dienstregeling, namelijk om :47 en :17. Op station Zwolle Stadshagen stopt de trein om :50 en :20 en de trein arriveert in Kampen om :58 en :28. In Kampen wijzigt de aankomst- en vertrektijd dus met één minuut.

Kampen-Zwolle: Tijdens de proef vertrekt de trein uit Kampen één minuut eerder dan in de huidige dienstregeling: om :01 en :31. Op station Zwolle Stadshagen stopt de trein om :08 en :38 en arriveert in Zwolle om :13 en :43. In Zwolle wijzigt de aankomsttijd met één minuut en de vertrektijd met twee minuten.

Daarnaast zal tijdens de ochtendspits de extra buslijn 10 vanaf Zwolle Stadshagen direct naar Deltion Campus gaan rijden, bedoeld voor forenzen en studenten. Deze vertrekken om 8:10, 8:40, 9:10 en 9:40 en sluiten gegarandeerd aan op de treinen die vanuit Kampen vertrekken.

Slechte bodem
De opening van station Zwolle Stadshagen stond eigenlijk al op 10 december 2017 gepland. Toen bleek de bodem echter te slecht om de snelheid op te hogen naar 140 km/uur. Extra infrastructurele maatregelen zouden 35 tot 100 miljoen euro kosten en de werkzaamheden zouden vier tot zes jaar duren. ProRail en de provincie Overijssel botsten toen over de vraag of het station open kon of niet.

ProRail en de provincie hebben in december 2018 besloten de snelheid op 100 km/uur te houden, laat ProRail-woordvoerder Aldert Baas weten. “Wij werken nu aan langere perrons op station Stadshagen, zodat de treinen er makkelijker kunnen stoppen. Ook wordt de energievoorziening versterkt, zodat de treinen sneller kunnen optrekken en we de robuustheid zoveel mogelijk kunnen behouden.” Daarnaast past ProRail alle seinen, borden en beveiliging op het traject aan naar de nieuwe snelheid van 100 km/uur. Deze voorzieningen waren al voorbereid op 140 km/uur.

Eén reactie

  1. Arjan Krabbenbos
    21 mei 2019 om 17:14- Reageren

    Alle beetjes gaan hopelijk nu helpen , om dit nu nog werkloze NS Station te bedienen. Hopelijk gaat dit zonder al te veel problemen, waarbij er veel reizigers een snellere verbinding krijgen dan nu nog het geval is. Er is zeker een behoefte om hier een trein te laten stoppen, gezien de grootte van deze nieuwe stadwijk in de IJsselstad. Mooi nieuws!

Laat een reactie achter

Lees ook