Gelderland wil rendabele vorm Breng flex

Gelderland wil rendabele vorm Breng flex

De provincie Gelderland wil dat vervoerder Hermes nieuwe varianten van flexibel vervoer gaat onderzoeken. Het huidige systeem Breng flex is te duur.

“Wij hebben gezegd: we willen een ander model dat wel rendabel is”, zegt Petra Borsboom van de provincie Gelderland. “Hoe dat er precies uit moet zien is aan de vervoerder.”

Onrendabel
Juul van Hout, directeur van vervoerder Hermes, laat weten inderdaad in gesprek te zijn met de provincie over andere varianten op Breng flex. Wel bestrijdt hij dat het te duur zou zijn. “Breng flex is niet duurder dan onrendabele ritten uit het ov. Het geld dat hiermee gemoeid was, is volledig aangewend om dit systeem op te zetten. Het systeem past helemaal binnen het ov-budget.”

Volgens Borsboom komen de kosten inderdaad vanuit het provinciale budget dat is bestemd voor openbaar vervoer, maar “je hebt onrendabel en écht onrendabel. En dat gaat dus om de hoogte van de kosten.” Volgens De Gelderlander zou het gaan om 2,8 miljoen euro per jaar, terwijl er jaarlijks tussen de 100.000 en 150.000 passagiers gebruik maken van het vervoersysteem.

Flex is hot
Van Hout wijst erop dat flexibel vervoer erg in een behoefte voorziet op dunnere lijnen en Breng flex wordt door gebruikers en de gemeenten Arnhem en Nijmegen erg gewaardeerd. Ook wordt in steeds meer concessies het flexsysteem uitgevoerd, zoals recent U-Flex in regio Utrecht, en is er een grote belangstelling vanuit binnen- en buitenland voor de innovatieve oplossing. Van Hout: “Het zou de klok dan ook ver terugdraaien als dit wordt opgeheven. Maar zover is het dus nog niet.”

Eind 2017 hield de provincie Gelderland uitbreiding van het Breng flex-concept nog tegen, omdat het systeem niet rendabel zou zijn. De Hermes-directeur liet toen weten dat dit probleem kan worden ondervangen, door Breng flex samen te brengen met WMO-vervoer. “Beide vervoervormen overlappen deels hetzelfde publiek.” Het enige probleem: Breng flex wordt vanuit de provincie gefinancierd, WMO-vervoer vanuit de gemeente.

Lees ook: Gelderland houdt uitrol Breng flex tegen

3 reacties

  1. Karel Hendriks
    3 juni 2019 om 17:26- Reageren

    Hehe ze worden wakker.
    Nu de andere provincies nog. Graag snel voordat het openbaar vervoer te grabbel wordt gegooid.

  2. Huib Frankefort
    3 juni 2019 om 18:43- Reageren

    Wat een fabeltjes in het artikel.

    “Flex is hot”

    > Flex wordt hot gemaakt door Vervoerders en Provincies. Het is helemaal niet hot, de reizigers zitten er niet op te wachten. Er worden simpelweg lijnen geschrapt. Er is nogal een verschil tussen onrendabel en écht onrendabel. Nu worden deze 2 op een hoop gegooid. Echt onrendabel zijn alle vormen van flexsystemen !

    “Breng flex is niet duurder dan onrendabele ritten uit het ov. Het geld dat hiermee gemoeid was, is volledig aangewend om dit systeem op te zetten. Het systeem past helemaal binnen het ov-budget.”

    > Onrendabele lijnen vallen ook binnen het OV-Budget, daar is niets geks aan. De rendable lijnen onderhouden ook de onrendabel en écht onrendabel lijnen. Het is maar net hoeveel budget je wil ‘verkwanselen’ aan nutteloze lijnen.
    Flexlijnen hoillen zelfs de reguliere goedlopende lijnen uit, zeker als flexsystemen wel gaan werken, ze kapen immers in sommige gevallen uit de reguliere bus en dat is ook een gevaar aan dergelijke systemen.

    Flexsytemen zullen best werken, in plattelandsgebieden waar geen OV en de bebouwing er versplinterd is. Maar in steden als Arnhem, Nijmegen maar ook Eindhoven, waar Bravoflex rijdt, is het beter om de zowel rendabele als onrendabele stadslijnen (écht onrendabele lijnen zijn in steden niet te vinden) aantrekkelijker te maken dan te focussen op de continue drang op buslijnen te versoberen, te verstrakken en meer klantonvriendelijke maatregelen te nemen.

    “Een ander model dat echt rendabel is”

    > Droom verder. Dat bestaat niet. Een bus met 5 reizigers per rit is natuurlijk even duur als een flexritje met een passagier. Het voordeel van het eerste is dat er een reguliere bus rijdt en elke extra reiziger is meegenomen.
    Het enige OV model dat rendabel is, is alle vervoersbedrijven opheffen en daarmee het OV afschaffen.

  3. David
    18 juni 2019 om 13:37- Reageren

    BRENG is toch onderdeel van Connexxion?! Wat heeft Hermes hiermee te maken?

Laat een reactie achter

Lees ook