In OV-Magazine 1/2019 presenteerde Marc Maartens de ‘vakmannen van het ov’. Nu de (vak)wereld enorm veranderd is, is het tijd voor een nieuw lijstje. Natuurlijk doen we altijd mensen tekort, maar dit zijn de huidige ‘vakmensen van het ov’.
Dit zijn de vakmensen van het ov
Frank van Setten: Nestor van de sector. Werkte zijn hele leven in het ov. Medeoprichter Syntus, bedenker visgraatmodel en Vlinder-concept. Trad na pensioen toe tot onze Raad van Advies en houdt zich nu bezig met Toekomstbeeld OV en Bus Rapid Transit (BRT).
Jan van Selm: Strategische denker die ov ‘ademt’, maar ook verbindt met andere modaliteiten. Bracht eerder vernieuwing bij OV-bureau Groningen Drenthe en is als directeur van DOVA nu ‘het geweten van de sector’. Deelt zijn kennis in columns voor dit blad.
Christel Mourik: Was jarenlang ov-directeur van Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), nu de topvrouw. Bereidde de beschikbaarheidsvergoeding en de OV-urgentieconferentie voor. Integrale blik, snelle schakelaar en makkelijke prater. Ook voorzitter van Railforum.
Corina de Jong: Moeder van de sector. Organiseert als directeur van Railforum al 22 jaar verdiepende kennissessies voor de sector. Doel: sector een positieve uitstraling geven, geeft zelf goede voorbeeld. Meest recente succes: de Raildagen.
Nico van Paridon: Ondernemende ambtenaar met vernieuwingsdrang. Ziet bij Vervoerregio Amsterdam ov inmiddels ‘steeds meer als onderdeel van de totaaloplossing’. Geestelijk vader bussenlening en MaaS-waardige concessie-eisen. Huidige missie: ov fiscaal aantrekkelijker maken.
Niels van Oort: Wetenschapper pur sang met verleden bij Goudappel. Vlotte babbelaar die academische kennis helder vertaalt naar en verbindt met praktijk. Schrijft daarover in dit blad. Medeoprichter Smart Public Transport Lab, dat al vijf jaar bestaat.
Jeroen Fukken: Rechterhand en inhoudelijk geweten van Wouter Koolmees bij NS. Ruime ervaring in de sector, onder meer bij IenW. Was ook enkele jaren directeur van de Mobiliteitsalliantie.
Wilko Mol: Allround ov-man met hart op de tong. Begon bij Rover en was medeoprichter Jonge Veranderaars. Later onder meer directeur van adviesbureau inno-V en OV-bureau Groningen Drenthe. Nu de baas bij EBS. Oud-columnist OV-Magazine.
Karin Hoekstra: Is bij de sectie ‘OV en Spoor’ van ministerie IenW bezig met herijking Toekomstbeeld OV 2040. Wil sector overstijgende en maatschappelijke onderwerpen integraal aanpakken.
Erwin Stoker: Sterke man bij OV-bureau Groningen Drenthe - al sinds 2006. Betrokken bij de succesvolle ontwikkeling van het ov-netwerk. Zit ook erg in het ‘zero emissie’-dossier.
Freek Bos: Sinds jonge leeftijd belangenbehartiger van ov-reizigers. Werd in 2018 de eerste directeur van reizigersvereniging Rover, dat een professionaliseringsslag nodig had.
Op de reservelijst
Jaap Bierman: Met bijna 10 jaar bij HTM langstzittende Ceo van een vervoerder. Na een ziekbed keerde hij in volle glorie terug bij ‘zijn’ ov-bedrijf. VVD’er die snapt hoe ov werkt.
Saskia Kluit: Zet ervaring bij Fietsersbond inmiddels in als voorzitter Rover: vrijwel elke fietser gebruikt immers ook ov.
Ingrid de Bruijn: Strategisch projectleider Vervoerregio Amsterdam. Actief binnen Europese ov-autoriteitenclub EMTA en had belangrijke rol binnen uitrol OVpay.
Marleen van de Kerkhof: Huidige voorzitter Jonge Veranderaars. Werkzaam bij Dual Inventive en was in 2022 Europese railambassadeur namens Railforum.
Sanne van Breukelen: Werkte jarenlang aan ‘Zero Emissie’ bij Vervoerregio Amsterdam, doet dat nu bij onderzoeksbureau Cenex. Schrijft ook columns in OV-Magazine.
Manu Lageirse: Vlaamse Nederlander, oud-directeur bij het ter ziele gegane Veolia. Bracht weer rust in de tent bij Transdev na het vertrek van Pier Eringa.
Suzanne Hiemstra: Enthousiasmeert veel studenten en promovendi aan de TU Delft op terrein van personal mobility.
Liselotte Rijnders: Techniek-strateeg bij ProRail. Probeert uitrol Ertms-programma jaren te versnellen.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…