Treinreizigers ervaren vanaf dit jaar tot aan 2030 meer overlast door spoorwerkzaamheden. ProRail verwacht dat over zes jaar de piek aan werkzaamheden is geweest. Komende zomer is Amersfoort echter wekenlang amper bereikbaar per trein.
Tot 2030 overlast voor treinreizigers, Amersfoort deze zomer amper bereikbaar
Volgens ProRail-topman John Voppen zijn de werkzaamheden nodig, omdat veel spoortrajecten bijna aan het einde van hun levensduur zijn. "Het is bijna tachtig jaar na de Tweede Wereldoorlog en bijna alle infrastructuur is na de oorlog aangelegd. Na veertig jaar moet alles worden vervangen, dus we zitten nu aan het einde van die tweede cyclus", zegt Voppen.
Ten opzichte van vier jaar geleden is de hoeveelheid werkzaamheden voor ProRail met 40 tot 50 procent gestegen. Hierbij gaat het vooral om het aanleggen en vervangen van spoor. "Reizigers zullen vooral merken dat we het hele jaar werken en niet meer alleen in bepaalde periodes", aldus ProRail-manager Martijn Blokker.ProRail heeft een gebrek aan monteurs, waardoor de uitvoer van het werk meer overdag in plaats van 's nachts plaatsvindt. Ook dat leidt tot meer overlast voor reizigers.
Projecten rond Amersfoort
Komende zomer gaat een groot project op station Amersfoort van start. Dit betekent dat er zeven weken lang nauwelijks tot geen treinen rond Amersfoort rijden, omdat in totaal 5 kilometer spoor moet worden vervangen. De werkzaamheden op station Amersfoort vinden plaats van donderdag 4 juli tot maandag 19 augustus. Dan moeten alle treinen weer volgens de normale dienstregeling rijden. In deze periode is Amersfoort dus drie weken lang volledig onbereikbaar per trein.
In de eerste week van de werkzaamheden verlengt ProRail het spoor naar auto-importeur PON in Leusden. Daarna is er vier weken geen treinverkeer mogelijk tussen Amersfoort en Amsterdam. Vanaf half juli rijden er vijf weken lang ook geen treinen tussen Amersfoort en Utrecht.
Op dit moment wordt druk gekeken naar vervangend vervoer voor reizigers. ProRail heeft daarom contact met Rijkswaterstaat om ervoor te zorgen dat er tegelijkertijd geen werkzaamheden aan de A1 worden verricht. Bovendien zoekt ProRail naar een oplossing voor PON in Leusden, zodat de auto's van het bedrijf tijdens de werkzaamheden op een andere manier kunnen worden vervoerd.
Meer artikelen met dit thema
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec 2024De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec 2024Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep 2024De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…