Robot Semmi helpt reizigers op Berlin Hbf

Robot Semmi helpt reizigers op Berlin Hbf

Met robot Semmi test Deutsche Bahn voor het eerst of kunstmatige intelligentie de rol van klantenservice kan overnemen. Het centraal station van Berlijn is de eerste werkplaats van Semmi.

Ongeveer 300.000 dagelijkse reizigers heeft het centraal station van Berlijn. Veel bezoekers zijn voor het eerst in de Duitse hoofdstad. Semmi kan de reizigers helpen bij het beantwoorden van vele vragen zoals; waar de kluisjes zijn, van waar de S-Bahn naar Alexanderplatz gaat en waar de dichtstbijzijnde apotheek is. Robot Semmi spreekt meerdere talen en is ontwikkeld door Deutsche Bahn (DB) en al getest op het centraal station van Tokio en op de luchthaven van Frankfurt.

Volgens Deutsche Bahn zal het persoonlijk contact met reizigers niet verdwijnen door Semmi. “De service ontlast het personeel ter plaatse, dat meer tijd heeft voor intensief persoonlijk advies aan de reizigers”, zegt woordvoerder Steffen Rutsch tegen OV-Magazine. “Kunstmatige intelligentie is waarschijnlijk de grootste hefboom die DB ooit heeft gehad om de kwaliteit, capaciteit en uiteindelijk de toevoer van de spoorwegen merkbaar te verbeteren. Reizigers krijgen extra betrouwbare informatiebronnen via intelligente servicerobots of chatbots”, aldus de woordvoerder.

Machine learning
Met behulp van spraak- en beeldherkenning, maar ook machine learning-technologie, ontwikkelt DB steeds meer digitale services voor reizigers. De robots kunnen steeds meer kennis bundelen, meer begrijpen en spreken in verschillende talen en vragen beantwoorden die verder gaan dan de daadwerkelijke reis.

Zusje
In april beantwoordde Franny, het zusje van Semmi, al vragen van luchthavenpassagiers in een gezamenlijke test van DB met luchthaven Frankfurt. In mei exporteerde DB zijn ontwikkeling naar het hightechland Japan en testte Semmi daar in het Japans, Chinees en Engels op het centraal station van Tokio. Alle tests zijn gericht op het opdoen van ervaringen. “Semmi hoeft er niet noodzakelijk in de vorm van een robothoofd te zijn. De technologie kan bijvoorbeeld ook in een app beschikbaar zijn”, aldus Rutsch.

Eén reactie

  1. asierts
    21 juni 2019 om 22:19- Reageren

    Wat ben je dan diep, hopeloos diep, intens gruwelijk diep dramatisch ziek. De weerzinwekkende technocratie, de verbijsterend heilige aanbidding van Systemen, Chips & Software. Dat zegt heel veel, zoniet alles over het instituut Deutsche Bahn. Ik heb er geen woorden voor, zo verschrikkelijk intens walgelijk. Je zou bijna iets gaan zeggen over WO2. Echt, ik spuug hierop.

Laat een reactie achter

Lees ook