Connexxion bij file A29 over vluchtstrook

Connexxion bij file A29 over vluchtstrook

Tijdens files mogen bussen van Connexxion op de A29 tussen Rotterdam en Heienoord voortaan over de vluchtstrook. “Zo krijgen we vast meer automobilisten in de bus”, stelt Transdev-CEO Pier Eringa.

Rijkswaterstaat heeft delen van de vluchtstrook op de A29 beschikbaar gemaakt voor de bussen Connexxion. Dit kan de busreis vele malen sneller maken – volgens Eringa kan het de reiziger zelfs twintig minuten reistijdwinst opleveren.

Alleen bij de borden

De lijnbussen mogen niet overal de vluchtstrook op, laat de provincie Zuid-Holland weten, maar alleen op delen waar borden zijn geplaatst. Richting Rotterdam is dit tussen de Haringvlietbrug en de Molendijk. De andere richting op mogen de bussen vanaf het Vaanplein tot Barendrecht en na de Heinenoordtunnel tot hectometerpaaltje 15,6 de vluchtstrook gebruiken. De bussen mogen hier maximaal 20 kilometer per uur harder rijden dan de auto’s op de rijbaan.

Het initiatief tot deze maatregel kwam van Reizigersoverleg Hoeksewaard Goeree Overflakkee. Volgens het RO HWGO klaagden reizigers al langer over de extra reistijd, met als gevolg dat ze hun aansluiting op busstation Heienoord soms misten. In 2019 werd bij wijze van proef al aangetoond dat rijden over de vluchtstrook vijf tot tien minuten reistijdwinst.

Asfalt beter benutten

Eringa is blij dat Connexxion, mede dankzij Rijkswaterstaat, deze stap kan zetten. “Er ligt al veel asfalt in ons land. Dat kunnen we best nog beter benutten. We moeten maar snel op zoek naar veel meer plekken in Nederland. Zo krijgen we vast meer automobilisten in de bus”, zo schrijft hij op LinkedIn.

In OV-Magazine 4/2019 spraken we Eringa. Toen stelde hij dat bus zich hiermee kan onderscheiden van bijvoorbeeld metro en trein. “Metro en trein moeten hun infrastructuur opplussen en dat kost veel tijd en geld. De businfrastructuur ligt er heel vaak al. Als we nou eens gaan kijken of we stroken asfalt vrij kunnen krijgen, om in hoge frequentie bussen als treinen te laten rijden? Ik denk dat dat mijn boodschap is: geef het asfalt aan de bus.”

Lees ook: ‘Ik wil de beste bestuurder zijn’

Ook in Amsterdam behoort het gebruik van de vluchtstrook als busstrook tot de opties. Zo schrijft Strategy Development Partners in het rapport ‘Uitvoeringskompas voor een goed bereikbare
en OV-rijke Amsterdamse regio in 2030′ in opdracht van de gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam: “Door gebruik te maken van een busstrook is er een combinatie van een snellere en robuustere reis in de spits en nuttig tijdgebruik ten opzichte van zelf rijden.”

Vluchtstrookontheffing

Connexxion laat weten op meerdere trajecten in Nederland al een vluchtstrookontheffing te hebben. De vluchtstrookontheffing draagt bij aan de robuustheid en betrouwbaarheid van bus. De richtlijnen en voorschriften bij toepassing bus op vluchtstrook dateren uit 1991 en zijn geschreven door Rijkswaterstaat.

 

3 reacties

  1. Erik van der Kooij
    14 februari 2020 om 14:10- Reageren

    De passage “De bussen mogen hier maximaal 20 kilometer per uur rijden” lijkt mij onjuist. De regel die meestal geldt luidt “De bussen mogen hier maximaal 20 kilometer per uur harder rijden dan de auto’s op de rijbaan.” En ja, als de file stilstaat is dat dan 20 km/h. Maar meestal rijdt die wel wat door, waardoor de bus 50 km/h kan rijden of meer.

  2. Guus Puylaert
    Guus Puylaert
    14 februari 2020 om 14:33- Reageren

    Goede toevoeging inderdaad en gewijzigd.

  3. Léon Tebbens
    14 februari 2020 om 14:35- Reageren

    Het aanvragen van vluchtstrookrijden is een moeizaam en zeer langdurig proces.
    Ik zou het daarom graag willen omdraaien: Bussen mogen altijd en overal bij file over de vluchtstrook rijden, behalve op trajecten waar Rijkswaterstaat aangeeft dat het niet kan.

Laat een reactie achter

Lees ook