VRA en GVB willen concessie openbreken
dossier ZE2025

VRA en GVB willen concessie openbreken

De Vervoerregio Amsterdam (VRA) is in gesprek met vervoerder GVB om vervroegd een nieuwe concessie te verlenen. De Amsterdamse vervoerder laat weten hier erg blij mee te zijn.

De nieuwe concessie moet per december 2021 ingaan en wordt wederom onderhands gegund aan GVB.

De huidige concessie werd eerder juist nog verlengd tot 2024 omdat GVB aan de vervoerafspraken voldoet, legt woordvoerder Ilan Sluis van de VRA uit. “Maar omdat zero emissie een steeds grotere rol gaat spelen, willen we graag nieuwe afspraken maken over onder meer duurzaamheid.” Ook zaken als inclusiviteit en innovatie moeten een grotere rol gaan spelen.

In theorie kan de VRA de afspraken in de huidige concessie wijzigen, omdat deze onderhands is gegund. Maar dat wil de vervoerautoriteit niet , zegt Sluis. “Tot 2024 is wel een erg korte periode om al die investeringen terug te verdienen. Daarom hebben we tegen GVB gezegd: we willen eind 2021 een nieuwe concessie aangaan. Een termijn van acht tot tien jaar zou hierbij logisch zijn.”

Zero emissie

Een belangrijke reden om tot nieuwe afspraken te komen, is de verduurzamingsopgave van het busvervoer. In 2025 moet al het nieuwe materieel en in 2030 al het rijdend materieel ‘zero emissie aan de uitlaat rijden, maar de VRA en GVB willen dat al eerder doen. De nieuwe afspraken moeten ook tegen een ‘marktconforme prijs’ gemaakt worden.

De Vervoerregio wil sowieso geen diesels meer kopen, zegt Sluis. En in de nieuwe afspraken moet circulariteit een grote rol spelen. “Al het materieel wordt  sowieso geëlektrificeerd, maar we willen ook zoveel mogelijk energie opwekken van eigen bodem. Ook dat is onderwerp van gesprek.”

Lees ook: Vervoerregio Amsterdam leert van elk project

Inclusiviteit

Ook over inclusiviteit wil de VRA nieuwe afspraken maken: de afgelopen jaren is het tram- en busnetwerk in Amsterdam uitgedund, omdat er werd ingezet op snelheid en vervoer van grotere stromen reizigers. Sluis: “We hebben gewerkt aan optimalisatie van ons ov-netwerk, met onder meer de Noord/Zuidlijn, maar daardoor zijn bepaalde mensen er ook op achteruit gegaan. Die willen we weer beter gaan bedienen.”

Lees ook: Noord/Zuidlijn stemt niet enkel positief

Hoe dat precies gaat gebeuren? “Ik denk niet dat er een heel nieuw lijnennet komt, maar dat is aan de GVB.”

Planning

De VRA en GVB starten nu hun verkennende gesprekken, om tot een hoofdlijnenakkoord te komen. Daarna volgt een periode van inspraak, waarna het Programma van Eisen wordt vastgesteld. Eind 2020 kan het dagelijks bestuur van de VRA  kunnen concluderen of er definitief overeenstemming is met GVB over een nieuwe concessie, zodat vanaf januari 2021 de implementatie kan starten.

GVB is blij

GVB is blij met deze opening tot heronderhandelen. Ze heeft namelijk dezelfde maatschappelijke doelen: de lucht- en leefkwaliteit en klimaatneutrale mobiliteit verbeteren. “Toen de huidige concessie in 2012 startte, zijn geen afspraken gemaakt over bijvoorbeeld de ZE-exploitatie”, vertelt MVO-manager Talitha Koek. “Het is een puzzel om tot een goede en betaalbare ZE-strategie te komen voor Amsterdam.”

In het komende nummer van OV-Magazine verschijnt een interview met Talitha Koek, manager Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij GVB, over de zero-emissiestrategie van de Amsterdamse vervoer. Wilt u het magazine ontvangen? Neem een abonnement.

2 reacties

  1. Hans Niemeijer
    14 februari 2020 om 13:48- Reageren

    GVB? Monopoliepositie. 1 uur reizen 3,20, frequentie sommige nachtbussen 1 keer per uur enz. enz. Laat het vervoer eens door een amder doen.

  2. David
    16 februari 2020 om 23:22- Reageren

    @Hans, € 3,20 voor een uur reizen is schappelijk. Het is inderdaad duur als je hem voor een los enkeltje van een paar haltes gebruikt, maar daar is de OV-chipkaart ook voor ontworpen.

Laat een reactie achter

Lees ook