Tachtig procent van de werkenden ervaart het verkeer op sommige dagen als 'te druk', veertig procent heeft op de dinsdag en donderdag ook echt last van toegenomen verkeersdrukte. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar Public in opdracht van de Coalitie Anders Reizen (bekijk het rapport hier).
Ook het ov ervaart 'dinsdag-donderdag'-piekdrukte
"De drukte op dinsdag en donderdag is intenser geworden", stelt Hugo Houppermans, directeur van Anders Reizen.
Kantar vergelijkt in het onderzoek de verkeerspatronen van zowel voor, tijdens als na corona met elkaar. Na een terugval in de coronaperiode stappen werknemers weer massaal in de auto. Het aantal verkeersbewegingen met de auto is in 2023 op alle dagen toegenomen ten opzichte van 2019, vóór corona. Kanta baseert zich hierbij op data van het Nederlands Verplaatsingspanel. Het aantal fietsbewegingen is bijna weer hersteld ten opzichte van 2019.
Het openbaar vervoer weet zich niet te herpakken. Forenzen geven als belangrijkste redenen om niet voor de trein te kiezen slechte verbindingen, drukte door uitval en beperkte capaciteit.
Houppermans: “De reispatronen zijn niet veranderd, maar extremer geworden. En de piekbelasting van de wegen en het OV is intenser. Het onderzoek laat zien hoe het anders kan: door op andere tijden en andere dagen naar het werk reizen.”
Niet gebonden aan fysieke werkplek
Uit onderzoek van Kantar blijkt ook dat 40 procent van de werkende Nederlanders niet gebonden is aan een fysieke werkplek. Deze groep zou dus op andere tijden of dagen naar bijvoorbeeld kantoor kunnen reizen. Belangrijkste redenen om - op bepaalde dagen of tijden - naar het werk te gaan: omdat de baas dat wil, omdat er overleggen gepland staan en uit gewoonte. Negen van de tien werknemers wil niet ‘zomaar’ op andere dagen naar het werk komen. Maar als de werkgever daar expliciet om vraagt, dan is 48% van de werkenden die niet aan een fysieke werkplek gebonden zijn bereid om dat wel te doen.
Maak nieuwe afspraken
Houppermans: “Werkgevers blijken goud in handen te hebben. Zij kunnen met medewerkers die niet vastzitten aan een fysieke werkplek én met hun teamleiders nieuwe afspraken maken. Medewerkers willen dat het nut heeft om naar kantoor te komen. Afspraken over bijvoorbeeld andere starttijden, ideale werkdagen en thuiswerken helpen daarbij.”
Positieve voorbeelden
Na corona zijn meer mensen meer thuis gaan werken (2 op de 5 in 2022 ten opzichte van 3 op de 10 in 2019), zo blijkt uit het rapport. Dat is een positieve beweging, maar lost de piekbelasting met alle schadelijke effecten niet op. De Coalitie Anders Reizen ziet voorbeelden die laten zien hoe je positieve verandering kan doorvoeren binnen je bedrijf.
Houppermans: “Er zijn bedrijven die afspreken dat je niet fysiek bij elkaar komt vóór tien uur in de ochtend. Of zij spreken af dat complete teams fysiek samenwerken op maandag en woensdag. Een andere manier om medewerkers de spits te laten omzeilen, is het stimuleren van de fiets. Bedrijven die daar succesvol in zijn betalen meer kilometervergoeding voor de fiets dan voor de auto.”
Opzet van het onderzoek
Het onderzoek bestaat uit twee delen: literatuurstudie en een survey onder 1.121 werkende Nederlanders. Ook werd de data geanalyseerd van het Nederlands Verplaatsingspanel. Een panel van 10.000 personen waarvan sinds 2019 real time alle verplaatsingen en verblijven worden gemeten. Het onderzoek is representatief voor heel werkend Nederland.
Over Anders Reizen
De Coalitie Anders Reizen is een missiegedreven netwerk van 70 grote Nederlandse werkgevers. Zij hebben afgesproken om uiterlijk in 2030 hun CO2-uitstoot op mobiliteit met de helft te verminderen ten opzichte van 2016. De bedrijven delen de best werkende praktijkvoorbeelden met elkaar om dat doel te bereiken. Anders Reizen is een doe-netwerk. De best werkende voorbeelden worden door de bedrijven overgenomen.