De mobiliteitsbehoefte verandert, ook onder studenten. Waarom verandert het reisproduct dan niet mee? Oud-studenten Renske Wytzes en Joost Wilmink van startup Flytz Mobility willen dat veranderen. “Mensen die op jonge leeftijd een breed mobiliteitsaanbod ervaren, stellen de aankoop van een auto langer uit.”
Studenten willen flexibeler studentenreisproduct
Dertig jaar na de introductie van de ov-studentenkaart is het ‘onbeperkt reizen’-product hopeloos verouderd, vindt Wilmink. “Toen wij enkele jaren geleden begonnen met studeren, kochten we een tweedehandsfiets en reisden per trein. Inmiddels huren studenten een Swapfiets in de stad en reizen ‘s weekends samen per deelauto naar de ouders. De mobiliteitsbehoefte is razendsnel veranderd.”
Bovendien gebruikt een deel van de studenten de ov-kaart niet, vervolgt Wytzes. “Natuurlijk wil de overheid onderwijs toegankelijk maken, maar nu gooit het geld over de brug. Terwijl studenten een lening aangaan voor iets dat ze niet zelf kiezen. Een flexibel reisproduct met een mobiliteitsbudget sluit beter aan.”
Pilot en onderzoek
Met deze gedachte in het achterhoofd hielden de twintigers onder de naam Flytz in april 2022 een pilot onder vier Rotterdamse onderwijsinstellingen, om de mobiliteitsbehoefte van studenten te onderzoeken. Samen met mobiliteitsapp Moves, Zuid-Holland Bereikbaar en gemeente Rotterdam. In één app konden studenten hun reis plannen, boeken, betalen en gebruiken.
Flytz zocht 300, maar ontving 4000 aanmeldingen. De 300 gelukkigen kregen drie maanden lang een maandelijks budget in de app, dat ze konden gebruiken voor deel- en openbaar vervoer. Wytzes: “De grootste groep was niet tevreden met hun huidige reismethode. Door deelvervoer te gebruiken, ging hun reistijd met 13,5 procent naar beneden.” Wilmink voegt toe: “Voor een bepaalde groepwerkt het huidige systeem goed. Maar een ander deel heeft meer baat bij een budget met een flexibele keuze.”
Vallen en opstaan
De (inmiddels oud-)studenten ontdekten al snel het ingewikkelde vervoerslandschap. Zo deden deelvervoerders Check, Donkey Republic en Greenwheels mee aan de pilot, maar ontbrak één opvallende afwezige: ov-bedrijf RET. De vervoerder haakte enkele weken voor de pilot af en bood alleen relatief dure tickets aan. Erg jammer, zegt Wilmink: “Met de deelscooter ben je soms inderdaad sneller en goedkoper uit dan met de tram in Rotterdam. Maar wij willen uitdragen dat deelvervoer een goede aanvulling of verbreding op het ov is.”
'Op een mobiliteitscongres is iedereen voor verduurzaming, maar bezit 90 procent een eigen auto. In collegezalen is dat zo’n 6 procent’
Wytzes voegt toe: “Om het ov toegankelijk te houden kunnen partijen elkaar beter versterken, om zo bereikbaarheid te verbeteren en reistijd te verminderen.” Overigens meldde een andere afdeling van de RET zich na de pilot opnieuw, om te vragen waarom het bedrijf niet meedeed. De complexiteit van grote organisaties zat dus ook in de weg.
‘Wij zijn de doelgroep’
Reisapps om verschillende soorten ov en deelvervoer te boeken zijn er inmiddels legio. En ook in de zeven landelijke MaaS-pilots werden specifieke doelgroepen onderzocht. Wat maakt Flytz dan anders? Wilmink, gedecideerd: “Veel pilots focusten zich op zakelijke reizigers: dat is een interessantere businesscase. Maar niemand focuste zich op studenten. We waren onlangs op het MaaS-congres en daar was vrijwel niemand van onze leeftijd. Op zo’n congres is iedereen voor verduurzaming, maar 90 procent heeft een auto. In collegezalen is dat zo’n 6 procent. Het is belangrijk je doelgroep te kennen en wij zijn de doelgroep zelf.”
Perspectief
Uit het Flytz-onderzoek bleek dat studenten de auto-aankoop met maximaal 4,5 jaar uit willen stellen als zij een flexibel reisproduct ontvangen van hun werkgever. Dat biedt perspectief, zegt Wytzes: “Studenten die net zijn afgestudeerd zoeken hun eerste baan, hebben nog geen vast ritme en zijn flexibeler in gedrag. In die fase mobiliteitsgedrag beïnvloeden is een live changing event. Door vanaf de studentenfase te starten, geeft dat ons bestaansrecht.”
Met startup Flytz Mobility onderzoeken de Rotterdamse oud-studenten hoe zij hun concept kunnen omtoveren tot succesformule, middenin de competitieve mobiliteitswereld. Wytzes: “De deelvervoermarkt staat nog in de kinderschoenen en de marges zijn flinterdun. We werken samen met strategische partnerships, zoals universiteiten en mobiliteitsorganisaties, en daarnaast is een nieuwe samenwerking op handen om ons slimmer te positioneren in de markt en makkelijker op te schalen in het studentenlandschap. Flytz is het middel om een droom te verwezenlijken en duurzaam mobiliteitsgedrag aan te wakkeren.”
Wilmink, ten slotte: “De MaaS-markt is minder ver dan de industrie had gehoopt, dat komt vooral door de coronapandemie. En een aantal aanbieders van micromobiliteit is omgevallen, zoals Bird. Reizigers gebruiken bovendien nog steeds de auto. Wij willen juist de auto-aanschaf vanaf het begin van iemands loopbaan uitstellen. Bij studenten hebben we vier á vijf jaar om ons product door te ontwikkelen, daarna is hun studie klaar. Dus daarop zetten we in.”
Dit artikel is eerder gepubliceerd in OV-Magazine 1/2023. Wilt u OV-Magazine voortaan op papier of digitaal ontvangen? Neem dan een abonnement.